Medan AI-verktyg omformar hur kontorsanställda kommunicerar börjar två typer av medarbetare växa fram. Samtidigt växer det nya fenomenet ”workslop” fram som en konsekvens.
AI-skräp tar över kontoren – varning för "workslop"-epidemi


Mest läst i kategorin
Enligt en ny studie från Stanford Social Media Lab och företaget BetterUp har begreppet ”workslop” myntats. Det beskriver AI-genererat innehåll som ser polerat ut men saknar substans, skriver Fortune.
Ett liknande fenomen är rädslan för att misstänkas vara en robot istället för människa när man skriver professionellt. Ett fenomen som av Business insider fått namnet ”imbotster syndrome”.
Business Insider beskriver hur professionella skribenter aktivt undviker ord och stilgrepp som kan förknippas med AI.
Läs även:
De tog hjälp av AI – förlorade tusenlappar. Dagens PS
För Business Insider beskriver Cheril Clarke, ghostwriter för chefer inom finans och hälsovård, att hon numera undviker tankstreck, tredelade listor och retoriska konstruktioner som ”inte X utan Y”. Det är stilmedel hon använt i 20 år men som nu associeras med AI-genererad text.
Piloter och passagerare
Studien från Stanford identifierar två kategorier av AI-användare på arbetsplatsen. ”Piloterna” använder AI för att förbättra kreativitet och precision. Å andra sidan förlitar sig ”passagerarna” på AI för att göra jobbet åt dem. De översvämmar inkorgarna med långdragna, lågvärdiga texter.
Problemets omfattning är betydande. Forskarna fann att 40 procent av de undersökta arbetarna stött på workslop under den senaste månaden. Hela 15 procent av arbetsplatsinnehållet kvalificeras som sådant.
En rapport från MIT Media Lab visar att 95 procent av organisationerna inte sett någon mätbar avkastning på sina AI-investeringar, trots att AI-användningen fördubblats sedan 2023.
AI-användningen leder till förluster för bolagen genom ”workslop”
”Workslop” är ett slags AI-producerat skräparbete som inte leder till någon produktivitet för bolagen. Istället leder det till ökade kostnader och förluster.
Sämre arbetsklimat med workslop
Konsekvenserna för arbetsklimatet är påtagbara. Mer än hälften av de anställda säger att de känner sig irriterade när de tar emot AI-genererat workslop. Förvirring följer dessa känslor. En del känner sig till och med kränkta.
Ungefär hälften av de tillfrågade ser kollegor som skickar workslop som mindre kreativa, kapabla eller pålitliga.
Missa inte:
Ny rapport: AI tar över dina sociala medier. Dagens PS
Kostnaden är också ekonomisk. Studien uppskattar att användandet av AI lägger på en ”osynlig skatt” på 186 dollar per anställd och månad. För ett företag med 10 000 anställda innebär det över 9 miljoner dollar per år i förlorad produktivitet.
Fortfarande en plats för handskrivna texter
När tidningen The Economist frågade sina egna experter framhåller de att AI-producerad text ofta är lätt att upptäcka. Detta sker genom sina specifika ordval och konstruktioner. Den kan därför ha en generisk, förlegad kvalitet.
”I ett hav av svullen prosa kommer vem som helst som kan skriva klart, övertygande och kreativt att sticka ut”, säger Tom Standage, biträdande chefredaktör på tidningen.
Missa inte:
Jättesatsningen kan lösa AI-gåtan: ”95 procent misslyckas”. Realtid
Lane Greene, senior digitalredaktör på samma tidninge, påpekar att AI kan hjälpa till att skriva. Men AI kan aldrig ersätta författarens unika kunskap. Att lära sig omvandla dessa till minnesvärda ord kan skilja dig från maskinerna. Det kan också särskilja dig från konkurrenter som förlitar sig på dem.

Mångårig ekonomijournalist. Tidigare på Fastighetsvärlden, Fri Köpenskap, Food Supply.

Mångårig ekonomijournalist. Tidigare på Fastighetsvärlden, Fri Köpenskap, Food Supply.












