Realtid

Svenskarnas personuppgifter har visst ett pris

Fler svenskar villiga att dela sina personuppgifter
Samtidigt ökar svenskarnas oro för bedrägerier vid online-shopping. (Foto: Unsplash)
Sarah Carlsson
Uppdaterad: 25 aug. 2024Publicerad: 25 aug. 2024

Allt fler kan tänka sig att dela sin personliga data, som exempelvis personuppgifter, i utbyte mot erbjudanden eller rabatter. Det visar en ny konsumentundersökning från rådgivnings- och revisionsföretaget EY.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Undersökningen visar att 67 procent av svenskarna är villiga att dela anonyma eller publika data, jämfört med 59 procent 2023.

Andelen konsumenter som vill dela personuppgifter i utbyte mot erbjudanden eller rabatter har ökat från 23 till 34 procent i Sverige. 

”Även om vi ser en ökning av konsumenter som vill dela personlig information i utbyte mot rabatter är det fortfarande viktigt att göra det så enkelt som möjligt för konsumenter som inte vill dela sina data att kunna avstå”, säger Malin Andrée, partner samt ansvarig för konsumentprodukter och detaljhandel på EY, i ett pressmeddelande.

Undersökningen visar även att svenska konsumenters oro för bedrägerier vid nätshopping har ökat. 

”Vi kan se att nästan varannan svensk är orolig för att deras personliga information inte är säkert förvarad och kan komma att stjälas av en tredje part”, säger Andrée.

Läs mer:
Personuppgifter hamnade i Metas händer – Avanza får böta miljoner. Realtid
Spotify får sig en uppsträckning – bröt mot EU-lag. Realtid

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Spela klippet

Framtidens äldreboenden: Teknik, trygghet och trivsel

Äldreboenden och andra omsorgsfastigheter kommer att spela en allt större roll inom både samhällsstrukturen och fastighetsmarknaden. Med en snabbt åldrande befolkning ökar behovet av innovativa lösningar som möter de komplexa krav som dagens vård och omsorg ställer. Utformningen av framtidens äldreboenden handlar inte bara om praktiska funktioner utan också om att skapa miljöer som främjar […]