Kinesiska spelhajar lyckades tvätta stora summor pengar i Singapore. Nu får nio storbanker böta för brister i penningtvättsarbetet.
Singapore delar ut miljardböter efter penningtvättskandal


Mest läst i kategorin
Singapore satsar på att bli ett av Asiens stora finanscentrum.
Det kommer med vissa utmaningar. Nyligen rullades en penningtvättskandal upp som har skakat landet.
Missa inte: Passet som toppar världslistan: ”Stor ära”. Realtid
Nu har landets myndigheter bötfällt nio finansiella institutioner med motsvarande 21,5 miljoner amerikanska dollar, skriver Financial Times.
Beslagtog guldtackor
Den senaste penningtvättskandalen rörde transaktioner i spelindustrin till ett värde av omkring två miljarder dollar och har lett till att tio kinesiska medborgare dömts för sin inblandning.
Myndigheter har beslagtagit tillgångar som guldtackor, lyxbilar och kontanter i stor skala.

Fallet belyser de utmaningar Singapore står inför när landet försöker attrahera globalt kapital utan att kompromissa med sina krav på finansiell integritet.
Finansinspektionen i Singapore (MAS) riktar särskild kritik mot bristande och inkonsekvent tillämpning av penningtvättskontroller.
Missa inte: Fler penningtvättsbrott – trots skärpta lagar. Realtid
Senaste nytt
Nio banker bötfälldes
Tillsynsrapporten visar på allvarliga brister i riskbedömningar vid kundintag, svag dokumentation av kunders förmögenhetsursprung samt otillräckliga åtgärder när interna system flaggat för misstänkta transaktioner.
Av de nio sanktionerade aktörerna fick Credit Suisse, som nu är en del av UBS, den högsta individuella boten på 4,55 miljoner amerikanska dollar.

Bakom miljarderna – så påverkar penningtvätten din vardag
Sverige flaggas som ”nordisk mästare” i penningtvätt.
UBS självt fick betala motsvarande 2,35 miljoner dollar, medan Citi drabbades av sanktionsavgifter på cirka 2 miljoner dollar.
Även LGT, Julius Baer, United Overseas Bank (UOB) och mindre aktörer som Blue Ocean Invest och Trident Trust fanns bland de straffade.
Misslyckats med att kontrollera bakgrunden
Förutom böter har MAS identifierat bristande agerande från enskilda chefer och kundansvariga på flera banker.
Kritiken omfattar främst otillräcklig verifiering av kunders ekonomiska bakgrund, en grundläggande del av arbetet mot finansiell brottslighet, skriver CNBC.
Flera av de drabbade institutionerna har meddelat att de samarbetat fullt ut med myndigheterna och vidtagit interna åtgärder. Åtgärderna inkluderar förstärkt kundkännedom, förbättrade övervakningsrutiner och uppdaterade interna riktlinjer.
Missa inte: Här ska du äta i Singapore. Dagens PS

Journalist med fokus på ekonomi och näringslivsfrågor.

Journalist med fokus på ekonomi och näringslivsfrågor.