520 procent – så mycket exploderar AI-assisterad shopping i julhandeln. Tekniken förändrar våra nätköp och driver försäljningen.
Upp 520 procent: AI-assisterad shopping exploderar


Mest läst i kategorin
En ny analys pekar på en digital trend som kommer att dominera köpfesten, och som spås öka med över 500 procent under de kommande månaderna.
Artificiell intelligens spås dominera julhandeln
Håll i hatten: amerikanska konsumenter förväntas i år handla på nätet för hela 2 376 miljarder svenska kronor under årets julhandel, vilket är en ökning med 5,3 procent jämfört med föregående år.
Denna prognos kommer från Adobe Analytics och är baserad på analys av över en biljon besök på amerikanska detaljhandelssajter och rapporteras av Tech Crunch.
Det är dock en annan siffra som sticker ut.
Företaget spår nämligen att shopping med hjälp av generativ artificiell intelligens kommer att växa med otroliga 520 procent, med en topp tio dagar före thanksgiving.
Denna massiva tillväxt kommer efter att trafik från AI till amerikanska återförsäljare på nätet ökade med 1 300 procent under 2024.
Experterna slår larm: Svenskarna är helt oskyddade
Det finns en slående diskrepans mellan hur svenskar ser på sin digitala förmåga och hur verkligheten ser ut, visar en ny undersökning.
Hur konsumenterna kommer att använda AI
Adobe har undersökt 5 000 amerikanska konsumenter och funnit att den största delen av AI-användningen kommer att vara i research-fasen inför ett köp.
Cirka 53 procent av de tillfrågade uppgav att de kan tänka sig att använda AI för detta ändamål. Vidare sade 40 procent att de skulle använda AI för att få rekommendationer, 36 procent för att hitta bästa erbjudanden och 30 procent för att få presentinspiration.
De kategorier där AI-assistans förväntas bli mest använd är leksaker, elektronik, smycken och personlig vård.
EU:s nya AI-lag – det måste företagen göra nu
Nya EU-bestämmelser tvingar företag till omedelbar omställning när det gäller säkerheten för deras artificiella intelligens.
Nya rekord för de stora shoppingdagarna
De traditionellt stora shoppingdagarna väntas även de sätta nya rekord, enligt Adobe.
Cyber monday förväntas återigen bli årets största shoppingdag med en försäljning på cirka 133 miljarder kronor, en ökning med 6,3 procent.
Black friday spås öka med 8,3 procent och nå 110 miljarder kronor.
Även under thanksgiving day förväntas konsumenterna spendera cirka 60 miljarder kronor på nätet, en ökning med 4,9 procent, då onlineförsäljningen startar allt tidigare.
Mobilen fortsätter att ta över
En annan tydlig trend är att mobiltelefoner återigen kommer att stå för en större del av onlineförsäljningen än desktop, och nå en rekordhög andel på 56,1 procent.
Förra året stod mobila enheter för 54,5 procent av onlinetransaktionerna under perioden, en ökning från 51,1 procent året dessförinnan.
Det är oklart när tillväxten i mobilt köpande kommer att plana ut och stabiliseras, särskilt med tanke på de större skärmarna på dagens smarttelefoner, vilket gör det enklare att handla på nätet.
OpenAI:s storaffär kan haverera – av tekniska problem
Designvisionären Jony Ive och OpenAI:s Sam Altman skulle skapa en revolution. Nu möter deras skärmlösa AI-pryl oväntade problem.
Ökad efterfrågan på betalningslösningar och rabatter
Konsumenternas jakt på rejäla rabatter kommer att vara en drivkraft bakom årets försäljning. I genomsnitt förväntas priserna sänkas med 28 procent under perioden.
Utöver AI-shopping och mobilanvändning spelar även tjänster som ’köp nu, betala senare’ (bnpl) en viktig roll.
Betalningstjänster via bnpl förväntas bidra med 189 miljarder kronor i onlineförsäljning, en ökning med 11 procent jämfört med förra året.
Även cyber monday förväntas slå ett nytt bnpl-rekord, då utgifterna i denna kategori förväntas nå 9,7 miljarder kronor, upp 5 procent.
| Shoppingdag | Försäljningsprognos (svenska kronor) | Förändring jämfört med föregående år | Datum 2025 |
| Cyber monday | 133 miljarder | Ökning 6,3 procent | Måndagen den 1 december |
| Black friday | 110 miljarder | Ökning 8,3 procent | Fredagen den 28 november |
| Thanksgiving day | 60 miljarder | Ökning 4,9 procent | Torsdagen den 27 november |
Sociala medier driver intäkter
Sociala medier väntas också driva en betydande del av onlineförsäljningen i år. Annonsering via sociala plattformar förväntas leda till en ökning av onlineintäkterna med 51 procent jämfört med föregående år, vilket är en kraftig acceleration från 5 procents ökning under 2024.
De kategorier som förväntas se störst total försäljning är elektronik (540 miljarder kronor, upp 4 procent), kläder (446 miljarder kronor, upp 4,4 procent), och möbler (292 miljarder kronor, upp 6,5 procent).
Valutaomräkningar baserade på en uppskattad dollarkurs (usd) på 9,37878 svenska kronor per dollar den 6 oktober 2025. Källa: Adobe Analytics.
Personuppgifter hackarnas nya guld — svenska företag pressas
Att personuppgifter läcker ut har blivit vardag i Sverige, men den senaste tidens händelser visar på en mörkare utveckling.
Missa inte:
Äldre dricker allt mer alkohol: ”Oroväckande”. News 55
Prischock på Tesla: Model Y kan bli 167 500 kr dyrare. E55
Regeringsanställdas mejl kapas i stor politisk strid. Dagens PS

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]
Elektrifiera vardagen med upp till 12 mils färd helt på el. Välj en SWE Edition fullpackad med utrustning till ett förmånligt pris och lågt förmånsvärde.












