Realtid

Forskare avslöjar: AI-modellerna resonerar inte alls

forskare
AI-forskaren Melanie Mitchells slutsatser har publicerats i tidskriften Science. (Foto: Santa Fe Institute/Canva)
Simon Kronö
Simon Kronö
Uppdaterad: 25 okt. 2025Publicerad: 25 okt. 2025

Språkmodeller som marknadsförs som ”resonerande AI” visar sig fungera helt annorlunda än vad deras utvecklare påstår. När forskare testade systemen genom att ändra ledtrådar i problem upptäckte de något oväntat.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

En ny generation AI-modeller marknadsförs som ”resonerande” och lovar att kunna tänka steg för steg, precis som en människa.

Men när forskare nu testat dessa system visar det sig att de fungerar på ett helt annat sätt än väntat.

Melanie Mitchell, professor vid Santa Fe Institute i USA, har undersökt hur modellerna egentligen arbetar.

”Meningarna de genererar låter delvis som en människa som tänker högt, men vi vet inte om det motsvarar vad modellen faktiskt gör för att lösa problemet”, säger Mitchell enligt Forskning & Framsteg.

Kopierar mönster istället för att tänka

Forskare har testat modellerna genom att lägga in ledtrådar som ändrar svaret på ett problem.

Testerna visar att modellerna inte följer logiken i de nya ledtrådarna. I stället verkar de kopiera mönster från sin träningsdata.

En möjlig förklaring är att modellerna helt enkelt stött på liknande problem tidigare under sin träning.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Realtid Partner

Efter svaga kvartalet: "Oktober har varit en fantastisk månad"

13 nov. 2025
Kristina Sparreljung, Generalsekreterare, Hjärt-Lungfonden
Spela klippet
Realtid Partner

Så kan dina aktier rädda liv – Hjärt-Lungfonden lyfter fram möjligheten till aktiegåvor

01 okt. 2025

Statistiska samband – inte förståelse

Peter Gärdenfors, filosof och kognitionsvetare vid Lunds universitet, pekar på en fundamental skillnad.

”Den stora skillnaden mellan AI-modeller och människor är att de får sina data genom maskinen medan vi får dem genom att interagera i världen”, säger han.

forskare
Filosofen Peter Gärdenfors. (Foto: Lunds universitet)

Ett barn kan enligt Gärdenfors lära sig ett ord efter att ha hört det en gång – till skillnad från språkmodeller som behöver kopiera mängder med exempel.

Kognitionsvetaren menar att det enda en språkmodell i grunden känner till är statistiska samband mellan abstrakta ”token”. Dessa får betydelse först när de presenteras som ord på en skärm för människor som tolkar dem.

ANNONS

ANNONS
Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Simon Kronö
Simon Kronö

Realtids redaktionschef. Journalist med över tio års erfarenhet. Tidigare på bland annat Aftonbladet, Omni och Dagens Nyheter.

Simon Kronö
Simon Kronö

Realtids redaktionschef. Journalist med över tio års erfarenhet. Tidigare på bland annat Aftonbladet, Omni och Dagens Nyheter.

ANNONS
ANNONS