Realtid

13 dollar per användare – nu stannar OpenAI:s tillväxt

13
Hur ska OpenAI:s vd Sam Altman få fler användare att betala för sig? (Foto: Mark Schiefelbein/AP/TT)
Simon Kronö
Simon Kronö
Uppdaterad: 15 okt. 2025Publicerad: 15 okt. 2025

OpenAI brände 2,5 miljarder dollar första halvåret samtidigt som intäkterna sköt i höjden. Nu visar färsk data från fem europeiska marknader att tillväxten har stannat helt.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

De senaste fyra månaderna har värdet på OpenAI-prenumerationer legat still i de stora europeiska marknaderna, enligt Deutsche Bank.

Data från transaktioner i Storbritannien, Tyskland, Frankrike, Italien och Spanien – som representerar 15 procent av ChatGPT:s globala användare – visar att användarbetalningarna har stagnerat, skriver Fortune.

AI-boomens flaggskepp kan ha svårt att rekrytera nya prenumeranter för att betala för kalaset”, konstaterar Deutsche Banks analytiker Adrian Cox och Stefan Abrudan.

Hyllar europeisk framgång – trots stagnation

Samtidigt presenterar OpenAI själva en helt annan bild av den europeiska marknaden.

Häromveckan meddelade bolaget att EU-medlemmarna rankas bland OpenAI:s största marknader globalt för prenumeranter, API-utvecklare och företagskunder.

I samband med lanseringen av rapporten ”Hacktivate AI” – framtagen tillsammans med Allied for Startups – framhöll OpenAI hur europeiska företag använder deras verktyg – från Sanofis läkemedelsutveckling till startup-företag som Parloa och Pigment.

ANNONS

Senaste nytt

Kristina Sparreljung, Generalsekreterare, Hjärt-Lungfonden
Spela klippet
Realtid Partner

Så kan dina aktier rädda liv – Hjärt-Lungfonden lyfter fram möjligheten till aktiegåvor

01 okt. 2025
Spela klippet
Realtid Partner

Tryggare än någonsin att köpa begagnad elbil

22 aug. 2025

Höga intäkter – och ännu högre kostnader

ANNONS

OpenAI genererade 4,3 miljarder dollar i intäkter under första halvåret 2025, rapporterar Reuters med hänvisning till finansiella uppgifter till aktieägare. Det är 16 procent mer än hela föregående år.

Men kostnadsbilden är massiv: 2,5 miljarder dollar i direkta driftskostnader, 2 miljarder i försäljningskostnader och 6,7 miljarder i forskning och utveckling.

Det ger en bruttomarginal på 42 procent – hälften av mjukvarujätten Salesforce 77 procent. Och det är före OpenAI delar 20 procent av intäkterna med Microsoft.

ChatGPT har 800 miljoner aktiva användare i veckan, skriver Reuters. Trots detta genererar plattformen endast 6,50 dollar per användare under första halvåret – eller 13 dollar på helårsbasis.

Under 2024 drog Meta in nära 50 dollar per daglig aktiv användare.

1,6 biljoner dollar i åtaganden

OpenAI har åtagit sig totalt 1,6 biljoner dollar i datacenter-investeringar, skriver Reuters.

Nvidia investerar upp till 100 miljarder dollar i företaget och i början av oktober tillkännagav OpenAI ett kontrakt värt 500 miljarder dollar med Broadcom för specialdesignade chip.

ANNONS

Men Deutsche Bank varnar för att AI-boomen inte är hållbar om inte techinvesteringarna fortsätter i ”raketfart”.

I en separat rapport konstaterar banken att AI-maskiner ”i ganska bokstavlig mening ser ut att rädda den amerikanska ekonomin just nu” – och att USA skulle vara nära eller i recession utan techrelaterade utgifter.

115 miljarder dollar i förluster

Trots att OpenAI:s modeller blivit bättre på att undvika uppenbara fel, konstaterar Reuters Jonathan Guilford syrligt att bolagets finanser blivit ”allt mer hallucinatoriska”.

OpenAI räknar dessutom med att bränna totalt 115 miljarder dollar fram till slutet av 2029.

Endast två procent av ChatGPT-konversationerna rör köpbara produkter, visar forskning från företaget självt tillsammans med Duke University och Harvard University.

”Faran är att en plötslig förlust i konsumenternas entusiasm riskerar att stranda OpenAI med dyra serverkontrakt och infrastruktur som inte hjälper till att generera intäkter”, skriver Guilford.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Simon Kronö
Simon Kronö

Realtids redaktionschef. Journalist med över tio års erfarenhet. Tidigare på bland annat Aftonbladet, Omni och Dagens Nyheter.

Simon Kronö
Simon Kronö

Realtids redaktionschef. Journalist med över tio års erfarenhet. Tidigare på bland annat Aftonbladet, Omni och Dagens Nyheter.

ANNONS
Laddhybrid-kampanj hos Volkswagen

Elektrifiera vardagen med upp till 12 mils färd helt på el. Välj en SWE Edition fullpackad med utrustning till ett förmånligt pris och lågt förmånsvärde.  

Se alla kampanjmodeller här!
ANNONS
ANNONS