Inflationen driver på uppsägningar av digitala abonnemangstjänster

Taggar i artikeln

Digitala plattformar
Publicerad

Den högre inflationen har fått kunder att börja säga upp sina digitala abonnemangstjänster. Globalt sett har 46 miljoner abonnemang sagts upp under de senaste tolv månaderna. Det visar GP Bullhounds nya rapport CSS (Consumer Subscription Software 2022).

Rikard Jansson

Det uppges än så länge vara främst yngre personer som säger upp sina abonnemang.

— Vi ser att konsumenternas budgetar blir knappa, och som med alla konsumentprodukter måste
konsumenterna fördela resurserna till de mest värdefulla inköpen. Länder med mindre välbärgade konsumenter eller högre inflation kommer att påverkas snabbare, säger Eric Crowley, partner på GP Bullhound.

Utifrån rapporten framgår det att 22 procent av de svarande i mars sade att kostnaden var främsta skälet till varför abonnemangen sades upp. Det är en betydande ökning från bara 2 procent i oktober 2021 och pekar på att fler uppsägningar är att vänta.

Annons

Joakim Dal, också partner på GP Bullhound, räknar med att uppsägningar av abonnemangen kommer fortsätta.

— Jag tror uppsägningar kommer att fortsätta när kunder blir mer medvetna kring kostnadsbesparingar, även om de inte är i ekonomiska trångmål.

Annons