Finans Nyhet

Idébanken satsar på öppenhet

Publicerad
Uppdaterad

Idébanken.se lanserar i dag en helt ny version. Sajten är en idémäklare och från och med i dag kan alla medlemmar starta egna kampanjer och själv vara jury. ”Vi gör tvärtemot klassiska idétävlingar där de som svarar klistrar igen ett kuvert och sen så hör de ingenting”, säger grundaren Anders Meiton.

Olle Blomkvist

– På idebanken.se publiceras både idéer och kampanjer direkt. Och eftersom allt sker öppet behöver man inte vänta på att någon ska öppna något kuvert, säger Anders Meiton.

Idémäklaren Idébanken har samlat 1.000 medlemmer i sin community sedan starten i våras. Grunden för medlemmarna är en möjlighet att tjäna pengar på att lösa problem åt andra. Medlemskapet är gratis. Nu får de en möjlighet att bli mer delaktiga.

I ett första steg mot en öppnare sajt fick medlemmarna i somras möjlighet att göra sina förslag möjliga för andra att läsa och kommentera. Och att jobba vidare på andras förslag. Det blev också möjligt att se vad juryn sa om de inkomna förslagen.

Annons

– Vi fick en bekräftelse på att vi var på rätt väg, säger Anders Meiton.

Responsen på det var god. Många medlemmar är engagerade.

Men vägen till att få Idebanken.se att växa var inte att satsa på att få storbolag att betala för kampanjer.

Annons

–Storföretag är inte mogna för Idébanken. Jag tror på nystartade småföretag. Och på anställda inom större bolag som vill testa egna idéer och se vad det ger för respons.

Och det får de när priset för att lägga upp en kampanj nu sjunker i och med den nya inriktningen.

Det låter som ett experiment. Anders Meiton är övertygad om att det blir mer demokratiskt. Han dröm är att det startas 100 kampanjer i månaden. Att sajten blir en marknadsplats för idéer på riktigt.

Annons

–Medlemmarna får flera olika roller. Ena gången som idégivare, nästa som kampanjägare.

Öppenheten ska kunna ge konkurrensfördelar.

– Skapa uppmärksamhet kring din idé så att den lyfter. Om ingen tycker om den – begrav den då, säger Anders Meiton lite provocerande.

På Idébanken ska vem som helst kunna starta en egen kampanj – den tekniska plattformen som Anders Meiton utvecklat gör att medlemmen kan göra allt själv; beställa, betala, kommunicera med deltagarna och göra juryns utvärdering och göra upp med de som lämnar intressanta förslag. Det går också att använda Idébanken åt andra hållet: för att marknadsföra en egen innovation och försöka hitta den som vill vidareutveckla eller exploatera den.

–De får en egen arbetsplats på Idebanken.se.

Vad som händer när en person vidareutvecklar en annans förslag kan man inte veta i förväg. Det kan bli en arena av något nytt slag. Det kan sås frön till nya samarbeten. Förhoppningsekonomin kan blomma med förslag om att dela si och så många procent när det blir business.

Det kan dyka upp bråk om idéstölder. Men Anders Meiton lovar att han arbetar för att göra idebanken.se så säkert som möjligt för nya idéer. På forumet går det att se alla inlägg – det kan locka till sig en helt ny läsarkategori: omvärldsbevakare och de som tycker att det är spännande att se hur idéförslag tas emot.

Föregångaren Interesting.org, som Fredrik och Teo Härén startade för fem år sedan, har växt till 13.000 medlemmar, så det visar att det finns attraktionskraft i den här typen av communities på nätet.

Bonusinformation:

Ny amerikansk sajt som liknar Idébanken – Ideacradle.com

Tack till Harriet Kullberg på Idébanken som tipsat

Annons