Finans Nyhet

Hundratals pensionsmiljarder i potten

Rikard Josefson, vd Avanza och Lars-Åke Norling, vd Nordnet. Foto: Respektive bolagRikard Josefson, vd Avanza och Lars-Åke Norling, vd Nordnet. Foto: Respektive bolag
Rikard Josefson, vd Avanza och Lars-Åke Norling, vd Nordnet. Foto: Respektive bolag
Publicerad

Från och med idag får det kosta max 600 kronor att flytta en pensionsförsäkring. På Nordnet och Avanza har man förstärkt bemanningen och gjort sig redo för större inflöden.

Vissa pensionsbolag har kritiserats för att ta ut mycket höga avgifter – upp till 4, 5 procent av kapitalet – vid flytt av pensionsförsäkringar. Det har bidragit till en extremt trögrörlig pensionsmarknad.

Men nu är det slut på ockeravgifterna – åtminstone när det gäller fondförsäkringar som tecknades efter 2007. För dessa pensionsförsäkringar gäller från och med idag att pensionsbolagen får ta en maxavgift på 600 kronor vid flytt.

Såväl Avanza som Nordnet väntas bli vinnare på den nya lagstiftningen.

Annons

– Vi ser det som en väldigt stor möjlighet för kunderna att slippa pensionslösningar med höga avgifter. Hos oss slipper de skalavgifter och får ett mycket bredare investeringsspektrum, säger Avanzas vd Rikard Josefson.

För oss är den adresserbara pensionsmarknaden stor – ungefär 1 000 miljarder kronor. Och den kommer bli mer rörlig nu

  – Nordnet har jobbat länge för att få till den här begränsningen av flyttavgiften och vi är väldigt glada för att det nu händer. Det här betyder att kunder kan flytta sin pension till digitala sparplattformar som har större urval av fonder och lägre avgifter, säger Lars-Åke Norling, Nordnets vd.

Annons

Och det ligger stora pengar i potten.

– För oss är den adresserbara pensionsmarknaden stor – ungefär 1 000 miljarder kronor. Och den kommer bli mer rörlig nu, säger Lars-Åke Norling och fortsätter:  

– Exakt hur mycket inflödet av kapital kommer att öka är svårt att säga. Det kanske inte blir någon jätteanstormning dag ett, men de mest intresserade kommer att flytta direkt. Över tid tror vi definitivt att det kommer att öka inflödet till vår plattform.

Annons

Trots avgiftstaket konstaterar såväl Lars-Åke Norling som Rikard Josefson att rörligheten på pensionsmarknaden fortfarande begränsas.

Pensionsbolagen – som enligt min mening är dysfunktionella – kan inte komma överens om en gemensam process. Många pensionsbolag har ju – förutom genom höga avgifter – skapat krångel för att matta ut kunderna så att de inte orkar ta sig igenom processen. Den delen har lagstiftningen inte tagit hand om.

– Flyttprocessen är fortfarande krånglig. Det ska skickas blanketter som ska skrivas på av avlämnande pensionsbolag, tidigare arbetsgivare ska gå med på flytten och skriva på blanketter. Kunden kommer inte att märka så mycket av det här men för oss som bolag är det en väldigt manuell process och mycket administration, säger Norling.  

Josefson är inne på samma linje.

– Pensionsbolagen – som enligt min mening är dysfunktionella – kan inte komma överens om en gemensam process. Många pensionsbolag har ju – förutom genom höga avgifter – skapat krångel för att matta ut kunderna så att de inte orkar ta sig igenom processen. Den delen har lagstiftningen inte tagit hand om.

Lars-Åke Norling menar att Sverige borde ta efter Norge och sätta upp en ”flytthub” för att förenkla flyttprocesserna.

– I Norge har regulatorn gått in och satt upp en flytthub som heter pensionskontoregistret. Där kan kunden med en knapptryckning flytta sin pension. Det är ungefär som när man flyttar ett mobilnummer idag – det är en liknande lösning. Vi skulle behöva en flytthub även i Sverige. Men jag tror inte branschen kommer att ordna det själv, utan vi behöver någon utanför – som staten – som kliver in och tar beslutet.

Trots att krånglet fortfarande hindrar rörligheten förväntar sig såväl Nordnet som Avanza ökade inflöden tack vare den nya avgiftsbegränsningen.

Har ni förberett er och står redo för ett ökat inflöde?
– Absolut. Dels har vi automatiserat så mycket som det går, dels har vi ökat bemanningen, säger Lars-Åke Norling.

– Vi har förberett kommunikationen och vi har förberett oss för en ökad flyttvolym – bland annat inom våra administrativa enheter och genom att anställa fler flyttcoacher som hjälper kunder att flytta sina försäkringar, säger Rikard Josefson.

 

Annons