Annons: Innehåll från SEB

Högre kostnader för sjukskrivna medarbetare

Förslaget om hälsoväxling innebär ett ökat ansvar för arbetsmiljöfrågor och ökat ekonomiskt ansvar för arbetsgivarna.

Vad innebär regeringens nya förslag kring sjukskrivningar, den så kallade hälsoväxlingen? Och hur hanterar du de ökade kraven som ställs på dig som arbetsgivare?

Som arbetsgivare har du ett ansvar för att det finns en god arbetsmiljö för dina anställda eller personal som du hyr in. Sedan 31 mars i år gäller nya föreskrifter om organisatorisk och social arbetsmiljö som förtydligar arbetsmiljölagen och preciserar det systematiska arbetsmiljöarbetet som alla arbetsgivare ska bedriva. Bland annat säger föreskrifterna att du måste ha ett mål för arbetsmiljöarbetet och att vissa kunskapskrav ska vara uppfyllda. 

En av tankarna bakom föreskrifterna är att de ska fungera som ett stöd för att främja hälsa, och därmed minskad sjukfrånvaro på jobbet. Sverige har stegrande kostnader för sjukförsäkringen och regeringen med socialförsäkringsminister Annika Strandhäll i spetsen har kommit med olika åtgärdsförslag för att minska och korta ner sjukskrivningarna. 

Det senaste förslaget som lämnades i början av april handlar om en hälsoväxling för aktivare rehabilitering och omställning på arbetsplatserna. I korthet ska arbetsgivaren betala 25 procent av den anställdes sjukpenning efter 90 dagars sjukskrivning och arbetsgivaravgiften ska sänkas med 0,16 procentenheter. 

Ett slags högkostnadsskydd för små arbetsgivare föreslås också. Men med tanke på att den bortre gränsen i sjukförsäkringen tagits bort kan det bli en betydande kostnad för långa sjukskrivningar. En kritik som framförts mot detta förslag är att en arbetsgivare knappast kan påverka sjukskrivningar som inte är arbetsrelaterad.

Förslaget är på remiss till 7 juni och ska sedan presenteras i vårpropositionen 2017 för att börja gälla 1 juni 2017. Det innebär alltså ett ökat ansvar för arbetsmiljöfrågor och ökat ekonomiskt ansvar för arbetsgivarna. Är detta då endast belastande pålagor? Och hur kan du som arbetsgivare hantera situationen? 

Den grundläggande tanken är att man på arbetsplatser runt om i Sverige ska ta ett ökat ansvar för att öka frisknärvaron. En ökad frisknärvaro innebär friskare medarbetare och därmed ökad produktivitet, vilket över tid torde ge bättre siffror i resultaträkningen. Många vinnare!

Men hur gör du då? Många arbetsgivare upplever att rehabilitering är både svårt och administrativt betungande. Ett tips är att anlita en arbetsmiljökonsult som du kommer i kontakt med via företagshälsovården eller via din vårdförsäkringsgivare. 

Har ni vårdförsäkring på företaget kan det finnas en rehabiliteringsförsäkring som i sammanhanget måste nämnas. Rehabiliteringsförsäkringen är en produkt som kartlägger rehabiliteringsbehovet för den försäkrade samt tar fram och genomför en skräddarsydd plan för att individen ska kunna återgå till arbete. Det finns även separata försäkringar som kan hjälpa till i samband med att en anställd behöver rehabilitering. 

Vill du ta del av mer innehåll från SEB?

Anmäl dig till våra nyhetsbrev och följ våra experter och rådgivare på vår blogg Green Room.  

Annons