Båtliv hör sommaren till men när abstinensen blir för stark och längtan efter fartvind i håret och kluckande mot skrovet blir för stor finns vintertid ett antal båtmässor att besöka.
Lyx på torra land – nedslag på världens största båtmässa
Mest läst i kategorin
Text: John Bark Foto: Buster Bark
Düsseldorf Boot, den största inomhusmässan av dem alla, lockade 2017 med över 1800 utställare i 17 hallar under mottot ”Play Now”. Det fanns mycket nytt att beskåda; mässan visade upp över 70 världspremiärer. Den totala utställningsytan på över 220 000 kvm bjöd inte bara på många båtar och stora möjligheter att villa bort sig. Här fanns även alla tänkbara vattensporter representerade samt dykning och fiske.
Mellan montrarna såldes mirakelprodukter som ingen båtägare kan vara utan; hopfällbara kaffekoppar, serveringsbrickor för full storm, högglanspolerande putsdukar som i ett nafs förvandlar rost till krom och annat oumbärligt. I en hall kunde du handla superkitschig konst för superstora jakter. Pengar och smak hänger definitivt inte alltid ihop. Realtid Helg tog ett tidigt morgonflyg till Düsseldorf för att under en helg trampa däck, sukta lyx och drömma sig bort till öppna hav och trygga hamnar. Här är ett litet axplock av sådant vi gillade.
Se bildspelet från Düsseldorf Boot
Det är svårt att välja en favorit bland alla flytetyg. Så fort du tror att du bestämt dig dyker nästa drömbåt upp. Men till slut enades vi ändå om en vinnare; Seafaring 44, en modern motortrålare byggd av det slovenska varvet och familjeföretaget Seafaring Yatchs under ledning av entreprenören Michael Gregoric. Båten påminner lite om Delta och andra etablerade märken som kännetecknas av raka stävar och ren, modern design.
Men Seafaring 44 är ändå unik till både form och funktion. Motortrålaren är Ocean A-klassad och rymmer trots sina 11,95 meter i vattenlinjen (totallängd 14,39 m, bredd 4,25 m) masterhytt plus två dubbla gästkojer (möjligt även med två större hytter) för totalt sex passagerare. Masterhytten är rymlig med dubbelsäng i fullängd. Separata dusch- och toakabiner. Gästkojerna är bekväma med god ståhöjd där det behövs. Allt är extremt smart disponerat, välbyggt, snyggt.
31_Artikelbild.jpg
En trappa upp är ytorna öppna och generösa både i styrhytt, salong och på främre och inte minst bakre däck. Panoramafönster och glasade skjutdörrar bjuder på 360 graders sikt. Sofforna i salongen kan bäddas om för ytterligare två passagerare.
Seafaring 44 är inte bara snyggt designad och disponerad. Hyttaket rymmer solpaneler som tar hand om all elektricitet ombord. Båten är byggd med ett högeffektivt skrov. En full tank på 1400 liter tar dig cirka 1400 sjömil om du håller 10 knop vilket är halva maxfarten. Håller du 7,5 knop tillryggalägger du hela 3200 sjömil utan att behöva bunkra soppa. Du kan med andra ord korsa Atlanten på en tank. En svårslagen bedrift i den här klassen.
32.Artikelbild.jpg
Seafaringer 44 kommer i tre utföranden, Coupe, Trawler och Flybridge. Skillnaderna mellan modellerna är exteriöra.
För att vara en så pass stor, rymlig och lyxig motortrålare är nypriset hemult; ca 3,4 miljoner SEK. Kanske 65 % av priset för likvärdiga motortrålare av mer kända fabrikat. Besökarna var många men vi fick en kort pratstund med Michael Gregoric på utställningsbåten. Att bygga båtar är relativt nytt men varvet har klokt nog vänt sig till etablerade formgivare och konstruktörer. Produktionslogistiken är extremt effektiv och bidrar till det förhållandevis låga priset.
Familjen Gregoric är heller inga nybörjare som företagare, verksamheterna man driver inom olika segment anställer över 600 personer med fabriker både i USA och Kina.
I Sverige säljs Seafaring 44 av Ariboats i Saltsjöbaden.
www.ariboat.se
www.seafaringyachts.com