Han förlorade allt – Nordea sa: vänta

<pufftextlänk>När tjuvarna tömde Anders Svenssons bankkonto på 26.000 kronor innebar det samtidigt att alla hans besparingar försvann.</pufftextlänk> Om han inte själv hade ägnat en dag åt att stoppa tjuven hade sommarlivet blivit knapert. "Jag hade inte haft pengar att leva för helt enkelt", säger han. Nordea gav honom istället rådet att vänta.

Uppdaterad 2016-02-16
Publicerad 2006-07-12

När Anders Svensson loggade in på Nordeas nätbank för att kolla sitt konto fick han en chock. Enligt listan över de senaste transaktionerna skulle han tolv timmar tidigare ha köpt en lyxresa för närmare 26.000 kronor från den norska resebyrån Marco Polo.

– Jag blev otroligt förvånad så klart och det kändes smått surrealistiskt. Men också läskigt, eftersom det var så mycket pengar, säger han.

Anders Svensson ringde omedelbart till Nordeas kundtjänst som inte var till någon som helst hjälp. Eftersom pengarna endast var reserverade till ett köp, och alltså inte dragna från kontot så kunde de inte agera. När Anders Svensson undrade hur ofta ett reserverat köp tas tillbaka, visade det sig vara vid endast en procent av fallen.

– Jag blev bemött som en total idiot och fick frågor som; ”Du har inte lämnat ditt kort eller kortnummer till någon? Du är säker på att ingen släkting köpt något med ditt kort?”

Efter att själv ha krävt det fick Anders Svensson slutligen sitt Visakort spärrat. Men pengarna tycktes vara förlorade.

– Det var fortfarande samma besked; ”Vi kan inte göra nånting”. Sedan sa de på Nordea överslätande att ”är det bedrägligt förfarande så får du pengarna tillbaka”.

Vad som krävs för att slå fast att det är bedrägligt förfarande hade Anders Svensson dock svårt att få svar på. Kortet var bara två månader gammalt och han hade varken använt det för att betala något på nätet eller utomlands.

– Det fattar väl jag själv att skulle det visa sig att flygbiljetterna landar i min flickväns brevlåda så har jag ingen rätt till ersättning. Men om någon i Stavanger eller Oslo får biljetterna då? Eller krävs det att någon blir dömd i rätten för att det ska klassas som bedrägeri?

Enligt Nordea skulle utredningsprocessen ta mellan en och två månader. Istället för att vänta tog Anders Svensson saken i egna händer. Han ringde till den norska resebyrån, som i första vändan inte ville häva köpet. Efter att återigen ha ringt till Nordea och fått fram ett internt referensnummer för transaktionen började resebyrån i Norge att lyssna.

– Jag ringde till Norge en massa gånger och ältade och bråkade. När jag till slut hade tillräckligt med detaljer om köpet bestämde de sig för att stoppa det. Men det är ju inte tack vare Nordea, säger Anders Svensson.

Hade han gjort som totalt fem anställda på Nordea rekommenderat honom till skulle han ha skickat in en reklamationsblankett efter att hans konto blivit tömt på 26.000 kronor och därefter fått vänta i upp till två månader.

Vad hade det inneburit för dig att vänta på pengarna?

– Det hade blivit stora problem. Jag hade inte haft pengar att leva för helt enkelt, inte ens till de vardagliga sakerna.

Vad ska du göra nu?

– Jag ska naturligtvis polisanmäla det här, även om det troligtvis inte går att lokalisera skurkarna. Sedan tänker jag byta bank. Det känns genomruttet att nån kan länsa ens konto och att banken inte är beredd att lyfta ett finger för att hjälpa en. Även om banksäkerheten är under all kritik så hade det ju varit lättare att svälja om jag inte bemötts av en total oförståelse för hur stora problem något sånt här skapar.

Platsannonser