Flyganalytiker: Så hög är risken för SAS-strejk

Taggar i artikeln

SAS
Hans Jørgen Elnæs, SASHans Jørgen Elnæs, SAS
Publicerad
Uppdaterad

”Företagsrekonstruktion väntar SAS om piloterna gör allvar av hotet om att gå i strejk i sommar. Bolaget har tre till fyra månader på sig att få ordning på verksamheten”, säger flyganalytikern Hans Jørgen Elnæs.

Annelie Östlund

Sveriges Radio rapporterar att flygbolaget SAS förhandlingar med piloterna om ett nytt kollektivavtal går trögt.

Enligt SR skriver SAS Pilot Group, SPG, i ett brev till medlemmarna att de hoppas att ”SAS tar sitt förnuft till fånga och inte driver företaget i brand”.

I brevet hotar pilotfacken också med en lång strejk: ”Om vi hamnar i en konflikt, kan den komma att pågå hela sommaren från vårt perspektiv”.

Annons

– Om piloterna väljer att gå i strejk i sommar driver de mest sannolikt SAS till företagsrekonstruktion och då skulle piloterna hamna i en ännu sämre förhandlingsposition, säger flyganalytikern Hans Jørgen Elnæs.

Enligt Elnæs har SAS tre till fyra månader på sig att genomföra SAS Forward – en transformationsplan som bland annat inbegriper årliga kostnadsbesparingar om 7,5 miljarder kronor. Bolaget ska också ta in minst 9,5 miljarder kronor i nytt kapital och konvertera skuld och hybridobligationer på 20 miljarder kronor till eget kapital.

– Innan SAS kan förhandla med sina långivare och nya investerare måste bolaget få ett nytt avtal med fackföreningarna på plats.

Annons

Hur stor är sannolikheten för strejk?

 – Jag tror ändå att den är liten. En stor strejk vore katastrof för bolaget och både pilotföreningarna och SAS ledning förstår allvaret i detta. Men under förhandlingarna spelar båda parter ut olika kort.

Men piloterna tycks räkna med att svenska, danska och eventuellt norska staten kommer att rädda SAS även denna gång – om krisen skulle bli akut? 

Annons

– Svenska, danska och norska staten kommer att gå med på att konvertera skuld till aktier. Men sannolikheten är liten att EU skulle tillåta staterna att gå in med nya pengar i en nyemission.

Enligt en artikel i norska Dagens Näringsliv kommer EUs konkurrensmyndigheter inte att tillåta ett nytt statligt räddningspaket om inte skuld- och kostnadsnivån först sänks så mycket som möjligt. Privata ägare måste stå för det mesta av pengarna, enligt den juridiska bedömningen som ska ha meddelats SAS styrelse.

Men även om pilotfacken inte gör allvar av strejkhotet skadar de SAS med sin kommunikation, enligt Hans Jørgen Elnæs.

– Folk i Sverige, Danmark och Norge som har tänkt boka biljetter med SAS väljer ju hellre ett annat flygbolag om det finns risk för strejk i sommar. Och de som redan har bokat biljetter kommer i en situation där de blir osäkra på om de faktiskt kommer att kunna flyga med SAS. De här uppgifterna skapar osäkerhet i marknaderna och det är väldigt illa för bolaget.

Annons