Samhälle & hållbarhetNyhet För dig som prenumerant

Fler klagomål på elhandelsbolag når Energimarknadsinspektionen

Konsumentverkets jurist till Realtid att ingångna avtal ska hållas och att en avtalspart inte ensidigt kan ändra villkor i ett avtal om det inte finns stöd för ändringen i det ursprungliga avtalet.
Publicerad
Uppdaterad
Energimarknadsinspektionen ser ett ökande antal klagomål på elhandelsföretag som vill göra ändringar i befintliga avtal – och Greenely är ett av bolagen som pekas ut.

Anders Frick

Realtid skrev nyligen om Greenely, som ändrade sina avtalsvillkor för producenter av solel och gjorde upplägget mycket mer förmånliga för bolaget självt – utan att meddela förändringen till kunderna.

Nu visar det sig att Energimarknadsinspektionen har fått in flera klagomål på bolaget – bland annat på grund av tillvägagångssättet som Realtid avslöjade. Det var nämligen först efter flera påstötningar från Realtid som Greenely lovade att kompensera de cirka 300 kunder som drabbades av bolagets bakvända tillvägagångssätt.

tests

00000000

000000

000000

000000

Har du redan ett konto.

Teckna premiumabonnemang

Månad
299
kronor per månad

Ex moms
Registrera med företagsmejl

Mest populär
Helår
274
kronor per månad

Betala 3 289 kr per år
och spara 299 kr

Team

Medlemskap till hela företaget.
Få upp till 50% rabatt>>

Det här får du som medlem

  • Tillgång till allt vårt Premium-innehåll på Realtid.
  • Nyheter, analyser, granskningar och reportage för beslutsfattare.
  • Krönikor, och analyser från ledande profiler.
  • Bli en del av vår community.

Så här fungerar Premium

  • Betala per månad eller år.
  • Säg upp enkelt när du vill.
  • Välj mellan kort, Klarna eller företagsfaktura som betalningsalternativ.
  • Läs fullständiga villkor här.

Frågor?

Annons