Agnes Fällman och Lisa Lönner röker på en mässa i Göteborg
Agnes Fällman och Lisa Lönner röker smör på en mässa i Göteborg.
Mat & vin

Finrummet: Veckans kockknepp om sommargrillning och läskande alkoholfria drinkar

När värmeböljan tar över Sverige guidar Lisa kring hurbäst man kan njuta utan att "bränna ljuset för hårt i alla ändra". Veckans kockknepp handlar om grillning inklusive tips på hur man kan använda grillen för rökning.

Uppdaterad 2021-07-16
Publicerad 2021-07-15

Njut av värmen – underbart är kort

Solnedgång i Skåne. Foto: Lisa Lönner
Solnedgång i Skåne. Foto: Lisa Lönner

Värmeböljan tar över Sverige och sommarkänslorna flödar. Efter detta isolerade tunga år vill de flesta träffas, umgås, äta gott och resa. Det blir inte många knop i värmen och vad passar väl bättre då än ett avsnitt av Finrummet! Denna vecka tar jag upp några mycket kära ämnen; hur lever vi livet och njuter utan att bränna ljuset för hårt i alla ändra. Och hur organiserar vi oss bäst kring grillen. 

Själv packar jag för min årliga Skåneturné tillsammans med en väninna. Vi besöker vänner, intressanta restauranger och vackra platser och detta år ska jag ta mig till ett par svenska vingårdar. Matinspiration väntas inför kommande brev.

Veckans kockknep - en grillkrönika

Jo, det är sommar och vi vill grilla. Jag finner att en relation prövas extra mycket vid just grillning. För att vara lite könsstereotypisk (det finns faktiskt statistik som underbygger mina teorier här) så är det oftare kvinnan som hamnar inomhus med alla förberedelser såsom sås, tillbehör, dukning etc. medan mannen stoltserar i solen utomhus vid grillen, och jag säger eventuellt, med en öl i handen. Jag vet, det är många som hävdar att de lever modernt men siffrorna talar sitt tydliga språk. Är vädret vackert förstår vi ju alla att viss frustration ändå kan uppkomma hos den part som står i köket. Här kommer jag med några konkreta tips för att undvika eventuella missförstånd och för att kunna umgås och njuta av solen.

Målet för mig är att flytta ut all matlagning så att även jag kan se den vackra utsikten och känna vinden i håret.

Tillaga tillbehören på grillen 

Det är alltid gott att variera strukturerna och till grillat kött vill vi inte nödvändigtvis äta grillade tillbehör. Mitt förslag är att göra en ”grillkastrull” – offra en tjockbottnad kastrull med lock. Häri kan både grönsaker, gryn och potatis kokas i vatten på lämplig plats i grillen, och även varm sås tillagas. Vi skippar alltså det gamla trickset med aluminiumfolie i den nya hållbara tidsepoken. Aluminium är svårt att återvinna och ska inte läggas i soporna. 

Rök i kastrull

Rök – du kan också använda grillen för rökning. Gott är rökta tillbehör, allt från sås till ost. Elda upp några kvistar i kastrullen, tänd på och sätt på locket. Stäng grillens ventiler och lock och strax före du stänger, lyft på kastrullens lock. Vips röker du… Detta fungerar endast på mycket feta råvaror som mejeriprodukter, olja och fisk. Grönsaker kan rökas genom att slänga dem i olivolja först så tar oljan åt sig röksmaken. Köttbitar behöver längre tid, för dem behövs en riktigt rök. Råvaran läggs i lämplig metallskål, med så mycket yta fri som möjligt, på gallret bredvid rök-kastrullen. Ett knep jag lärde mig av Niklas Ekstedt är att offra en metallsil och lägga råvaran i den. I metallsilen strömmar rök in från alla håll. Använd enekvistar, äppelträgrenar eller körsbärsgrenar. Trevligt att röka själv! En av de godaste såser jag vet är att röka Crème Fraiche. I med lite citron och saken är fix.

Agnes Fällman och Lisa Lönner röker smör i kastrull på en matlagningsmässa
Agnes Fällman och Lisa Lönner röker smör i kastrull på en matlagningsmässa. Foto: Lisa Lönner

Uteköket 

Skaffa ett utekök, det ultimata sättet att slippa tillagning inomhus. Här behövs vatten, slask, någon typ av avfallspåse samt en tålig bänkyta. Gärna en kyl eller kylväska och några hyllor. Det kan planeras, beställas och göras väldigt avancerat förstås. Men det går lika bra att skapa ett enklare lite snabbt med hjälp av ett trädgårdsbord, skärbrädor, en gammal ho och trädgårdsslangen. Se till att det hålls under tak så slipper du städa allt för mycket efter regn. Använd gamla avlagda prylar och gör det lite ”charmigt”.

Ta hjälp

Jag är väldigt mycket för att ta in hjälp. Vi svenskar har alldeles för länge haft en konstig attityd till att låta andra arbeta i våra hem. Det är ett arbetstillfälle gott som något! Nu talar vi förstås mer om den större middagen eller festen. Eller varför inte lyxa till det med en catering för två? Det är ju en enormt viktig insats för många människor som arbetar i service, och faktiskt valt det, att få arbeta på catering. Du måste inte göra allt själv jämt. Se bara till att betala ordentligt för den service ni beställer. Ta in kock, servis eller plockare vid middag och fest, stor som liten.

Planering

För att åstadkomma en total prepp i harmoni utomhus så gäller, som alltid, planering. Planera hela flödet och plocka med alla verktyg ut. Vissa saker går med fördel att göra på morgonen. Exempelvis pickla grönsaker, göra en kall sås eller skölja alla grönsaker och skära upp.

Ett glas champagne

Ja det hjälper mot det mesta, det vet ni.

Att hålla balansen på semestern

De flesta säger samma sak. ”Det blir vin varje dag”… Ja, vi svenskar är ju inte alltid bäst på att dricka bara ett glas, vi dricker gärna ur, så att säga. Nu törstar vi efter umgänge, resor och trevliga tillställningar. Så visst, det blir gärna alkoholhaltiga drycker varje dag. Och det är ju inte helt hälsosamt. Vi ska ju månne tillbaka och prestera efter semestern. En lång, ihållande tids avslappning gör inte saken bättre om jag får säga det. Värmeslaget passar inte heller den nordiske vikingen. Jag är mycket nyfiken på hur ni tacklar detta. Jag har några knep, förutom den helt uppenbara, att faktiskt planera in tydliga pauser hela sommaren och inte dricka så fort det går.

Ett sätt är att träna hårt, det hjälper. Jag vet att detta månne sägs emot av vissa experter, för mig hjälper hård träning.

Sen måste var och en läsa ”100 sätt att bota en baksmälla” för att klara av sommaren. Det som är viktigt är att få i sig vätska, det vet vi. Salter vet vi också i och med att Resorb gjorde intåg på marknaden. Vad som är mindre känt är antioxidanternas och C-vitaminets viktiga funktion. Du är månne sugen på salt och fett dagen efter vindrickande – men det bästa är faktiskt att äta är citroner, paprika, spenat, broccoli och chili. Gärna toppat med lite nyttiga tarmbakterier såsom probiotika. Gör en smoothiebomb på morgonen.  

Att sedan springa en längre sträcka gör ont – men ack vad du svettas ut all negativ energi. Jag och en kompis brukar benämna den ”straffjoggen”. Det är precis vad det är. Så ta det lugnt därute!

Ta det lugnt också under kvällen. Försök ta samtalspauser och promenader. Se till att dricka mycket alkoholfritt mellan glasen vin. 

Fokus: Astoria och alkoholfria drinkar

Häromkvällen var det dags att prova Astoria. Det var en varm kväll och jag hade med mig två tonåringar. Astoria är verkligen en klassisk krog med det lilla extra i form av stil och service. Menyn är ju helt genomgående totalt klassisk och det kommer med all sannolikhet vara en framgångsfaktor lång tid framöver. Genomförandet är mycket bra och maten är utsökt. Inga överraskningar men enligt tonårsdottern den godaste Bea hon ätit (och hon har ätit många). Det fina med Astoria är den absoluta topp-servicen, ovanlig för Sverige. Ja, sådär lite franskt högtravande som jag kan gilla. Det andra är baren. Med en inredning som påminner om en stilig herrbutik i New York. Bartendern står där med olika brygder på medicinala glasflaskor. 

Finrummet Astoria
Astoria: Réserve Oublié serveras, bar med alkoholfria drinkar. Foto: Lisa Lönner

Att ”ta drink” – helst med en god utsikt framför sig – är en familjesed i generationer. Det gör vi på semestern och till vardags - alla ska med. Barnen (och ibland jag) dricker förstås alkoholfri drink och då blandar bartender vad de nu har. Astorias uppskattades av tonåringarna. Här hade man nog med säkerhet också kunnat beställa olika sorter men vi tog den som serverades vilket var en klassiker – lime och mynta. Dock med salt i, briljant för att matcha upp känslan av drink. 

Några av våra kriterier för en god alkoholfri drink:

Färska ingredienser – ju mer färsk juice och färska örter, desto godare. Det är tyvärr för mycket syrup i görningen. Exempelvis Roses lime och sådant. Det måste vara färsk lime och färsk juice/saft. 

Inte för hög sötma  – Då vi inte dricker alkohol vill man gärna kompensera med hög sötma. Det är inte så bra, då blir drinken sliskig. 

Mix – det är viktigt att bartendern arbetar med drinken såsom i vanliga fall. Mortlar örter, krossar is och mixar ordentligt.

Flera smaker – jag tycker det blir godare om man väljer fler frukter. Med bara en frukt är det ju mer av en juice. 

Här är mina bästa alkoholfria drinkar:

  • Fläder, jordgubbssaft, fläderblomma och citronmeliss
  • Rosor, lime, röda vinbär, 
  • Passionsfrukt, hallon och basilika
  • Kanel, grädde, öl och tonic
Finrummet
Läskande alkoholfria drinkar. Foto: Lisa Lönner

Recept: Kall gurksoppa med champagne

Något att svalka sig med i hettan!

Du behöver:

  • En mixer
  • En gurka
  • 1/2 dl naturell yoghurt
  • En näve färsk koriander
  • 1 msk örtsalt
  • 4-5 isbitar
  • Champagne- mängd och sort efter smak

Skölj gurkan. Ta av ändar. Ner med allt (gurka med skal) utom champagne i mixer och mixa tills en slät dryck, gärna med lite struktur kvar. Som en smoothie. Smaka av saltnivå efter önskemål.

Tycker du inte om koriander går det lika bra med basilika.

Servera i drinkglas, häll på champagne – lägg med fördel en lila blomma på toppen!

Platsannonser

Premium för 199 kr i sommar
Med Premium får du Sveriges bästa oberoende bevakning av finansbranschen

Logga in