M&A

Embracer förvärvar influencerbyrån Sandbox Strategies 

Som ett ledd i att stärka reklam- och influencer-innehållet för sina spel förvärvar Embracer den New York-baserade PR- och influencerbyrån Sandbox.

Uppdaterad 2020-11-18
Publicerad 2020-11-18

Spelbolaget Embracer har, genom sitt helägda dotterbolag Saber Interactive, köpt samtliga aktier i US-baserade PR- och influencerbyrån Sandbox Strategies, framgår av ett pressmeddelande. Köpeskillingen, som består av en mix av kontanter och B-aktier i Embracer, har bolagen valt att hålla hemlig. Syftet med förvärvet är att stärka den spelrelaterade innehållsproduktionen och -distributionen. Uppköpet förväntas vara genomförd inom en månad.

– Sandbox Strategies har varit Saber Interactives PR- och influencer-byrå i många år och hjälpt oss att positionera, kommunicera och stötta verksamheten i olika projekt. Vi har sett deras hårda arbete, strävan efter perfektion samt den positiva inverkan som Sandbox har haft på våra spel. Vi kände att ett förvärv av Sandbox skulle möjliggöra ett ännu närmare samarbete med hela deras team, eftersom våra intressen kommer att sammanfalla helt och hållet. Vi tycker att en "earned media"-koncern inom Embracer Group skulle vara fördelaktigt för hela organisationen i takt med att förvärv av fler nya studios och utveckling av fler spel sker, säger Matthew Karch, vd för Saber Interactive och styrelseledamot i Embracer Group, i en skriftlig kommentar.

Grundat 2005, Sandbox Strategies har expertis inom PR, influencer outreach och konsulttjänster inom marknadsföring av tv-spel och har varit en samarbetspartner till Embracer Groups bolag, främst Saber och THQ Nordic, sedan tidigare.

Ernst & Young AB har agerat transaktionsrådgivare och Baker McKenzie legal rådgivare till Embracer i samband med transaktionen.

Platsannonser