Dreams gör ny klimatsatsning – ser Sverige som föregångsland

Taggar i artikeln

BNP Paribas
Konstantin Lezhnin, vd Dreams Sustainable, Eirik Winter, vd BNP Paribas Group Norden och Henrik Rosvall, medgrundare till Dreams. 
Publicerad

I början av 2022 startade Dreams och den europeiska storbanken BNP Paribas det samägda bolaget Dreams Sustainable. Nu börjar utrullningen av bolagets nya plattform där man genom sin beteendeforskning ska hjälpa sina 460 000 användare till en mer hållbar livsstil.

Realtid.se

Dreams grundades år 2014 utifrån idén om att använda beteendeforskning för att göra det lika enkelt att spara som att konsumera och därigenom öka människors finansiella välbefinnande. Under 2021 började man erbjuda sina lösningar som en SaaS-tjänst till banker, och i partnerskap med den europeiska storbanken BNP Paribas placerade man vid årsskiftet konsumenttjänsten i det nya samägda bolaget Dreams Sustainable.

Med det nya bolaget vill man bygga vidare på den vetenskapliga metod som konceptet för sparande bygger på och genom ett ökat fokus på hållbarhet underlätta för sina användare att fatta klimatsmarta beslut i vardagen. Det framgår av ett pressmeddelande.

När man nu tar nästa steg lanseras också ett antal nya initiativ, som enligt Dreams ryms inom området för behavioural banking och som syftar till att möjliggöra positiv beteendeförändring. Bland annat introduceras ett betalkort som hjälper användarna spara mer och minska sina CO2-utsläpp. Samtidigt ansluter sig bolaget till den globala rörelsen 1% for the Planet genom vilken man donerar 1 procent av intäkterna till ett certifierat miljöprojekt.

Annons

För BNP Paribas är den svenska marknaden – med en globalt stark tech-scen, hög digitaliseringsgrad och stort klimatengagemang – särskilt intressant i sammanhanget. Utöver kapital och nätverk stöttar man den fortsatta satsningen med expertis inom International Retail Banking och utveckling av startups och tillväxtföretag.

– Vi investerar kraftigt i Norden både i form av kapital och antal anställda. Norden är en marknad som i regel växer snabbare än övriga Europa sett till BNP, börsvärde och välstånd. Sverige är dessutom ett nav för innovation, vi är bland de länder som kommit längst i digitaliseringen, och hållbarhet ligger i vårt DNA. Idag vill många leva en mer hållbar livsstil men känner att det saknar redskap för att på ett enkelt sätt vara med och påverka i sin vardag. Dreams Sustainable möter den efterfrågan som en ny generation av banktjänst, säger Eirik Winter, vd för BNP Paribas Group, Norden i en skriftlig kommentar.

Gentemot konsument kommer man fortsatt använda varumärket Dreams.

Annons

 

Om Dreams metod 

Dreams koncept för sparande bygger på en vetenskaplig metod som kombinerar hjärnforskning med beteendevetenskap och som är framtagen i nära samarbete med forskare från bland annat UCLA, University of Toronto samt Linköpings universitet. Det är samma modell som appliceras när tjänsten nu vidareutvecklas till att också fokusera på hållbara val.

Undersökningar bland Dreams användare visar att 83 procent sparar mer med Dreams jämfört med sparande i hembanken – drygt 1500 SEK/månad. 35 procent använder Dreams för att spara till långsiktiga (+3 år) drömmar.

Annons