DI: H&M:s varumärke rasar i ranking 

Taggar i artikeln

H&M
Helena Helmersson, H&M:s vd och koncernchef. Foto: TT
Publicerad
Uppdaterad

H&M har länge varit i framkant inom modeindustrin men internationella undersökningar visar nu att klädjätten har fått allt svårare att försvara sin position som varumärke. Det skriver Dagens Industri.

Finwire

På Interbrands top 100-lista över världens mest värdefulla varumärken ligger H&M nu på plats 56. För några år sedan låg bolaget på plats 20.

Konkurrenten Zara, som ägs av spanska Inditex, har också sett en försvagning sedan pandemin. Dock klättrade bolaget till plats 47 under fjolåret.

H&M:s rörelsemarginal har de senaste åren legat på 7-8 procent, medan Inditex har haft en marginal på 15-17 procent. Senast H&M hade en marginal i den storleksordningen var 2014-2015, noterar DI.

Annons

Annons