Mattias Axelsson Handelshögskolan i Stockholm
Mattias Axelsson, Doktor i företagsekonomi och forskare vid Handelshögskolan i Stockholm. Foto: Handelshögskolan i Stockholm
Debatt

Slut på snack, dags för verkstad: hållbara affärer ett måste för en grön framtid

Avkastning på kapital har varit det industriella systemets övergripande mål. Det har lett till ökat välstånd och ökad välfärd, med det skedde på bekostnad av miljön på ett sätt vi kanske inte från början förutsåg eller tog höjd för. Nu måste vi tänka om och göra nytt innan det är för sent, skriver Mattias Axelsson, doktor i företagsekonomi och forskare vid Handelshögskolan i Stockholm.

Publicerad 2021-02-19

Detta är en argumenterande text med avsikt att påverka. Åsikterna som förmedlas här är skribenten/skribenternas egna.

Vi står inför ett skifte i hur vi tänker kring affärer: framtidens affärer måste vara hållbara för att förbli lönsamma. Klimatets och ekosystemens framtid har systematiskt äventyrats och konsekvenserna är på väg att bli så stora att hela det ekonomiska systemet sätts i permanent gungning. Kunder och därmed företag riskerar att gå under i en överhettad värld om vi inte implementerar innovation för att skapa hållbara affärer. 

Pandemin har blivit en påminnelse om att varken vi människor eller vårt ekonomiska system är frikopplade från naturen. Därför är det inte förvånande att nya regleringar och hållbara investeringar nu annonseras mer frekvent än någonsin. Företagsledare och regeringschefer siktar på CO2-neutralitet inom något decennium. Snack är bra, men nu behövs verkstad. Är företag redo att gå från ord till handling?  

Resan mot hållbarhet är lång och svår. Cellulosa från träd ersätter plast, men träden behövs också i skogen. Det är bara ett exempel på genuina dilemman och komplexa intressekonflikter som tornar upp sig som aldrig förr, och få företag kommer att vara opåverkade när affärsmodeller måste bli cirkulära.    

Upptäck nya affärsmöjligheter med hjälp av innovation

Om digital transformation har varit en utmaning, så är hållbar transformation långt mer genomgripande. Men det är också en chans för företagen att upptäcka nya affärsmöjligheter – som är både lönsamma och hållbara – med hjälp av innovation.

“De företag som tar initiativ och utmärker sig på den nya, alltmer klimatmedvetna marknaden kommer att bli morgondagens vinnare.”

Vi kan dra lärdomar av hur företag har hanterat turbulens tidigare, inte minst under den ännu pågående pandemin. Många företag har visat på en enorm förmåga att ställa om verksamheter, ta fram nya innovationer till hälso- och sjukvården och inte minst att sätta rekord i framtagning av vaccin.  Det visar vilken förnyelsekraft som finns – en kraft som nu behöver användas för att möta kraven på hållbarhet. 

Strategiskt tänkande och operationell handling behöver gå hand i hand. Framtidens affär behöver vara dubbelt värdeskapande – både för företag och för planeten. Utmärkande för företag som lyckas vända även omskakande förändring till något bra, är att de organisatoriskt separerar den etablerade verksamheten från arbetet med innovation. Digitaliseringen har gett upphov till ett ekosystem av tillväxtföretag som ger ett ständigt inflöde av nyskapande. Det inspirerar till och möjliggör nya affärsmöjligheter för en hållbar framtid. 

Hållbar omställning är inte bara en existentiell nödvändighet och moralisk plikt, utan även en unik möjlighet för varje företag. De företag som tar initiativ och utmärker sig på den nya, alltmer klimatmedvetna marknaden kommer att bli morgondagens vinnare. De som misslyckas kommer att gå under, inte bara etiskt utan också ekonomiskt. Även om avkastning på kapital förblir det industriella systemets mål, så måste ekonomi och ekologi gå hand i hand om vi vill värna om företagens – och planetens – framtid. 

Mattias Axelsson
Doktor i företagsekonomi och forskare
Handelshögskolan i Stockholm

Platsannonser