Annons

Annons

bolander_16.png

Foto: Pixabay/Workday

Så kan finanssektorn täppa till kompetensgapet

Kvalificerade och kompetenta medarbetare är en förutsättning för tillväxt och innovation. Finanssektorn konkurrerar om talangerna med andra branscher som kan ses som mer banbrytande och därför måste man göra mer för att locka till sig de allra bästa.

Precis som andra branscher har banksektorn svårt att hitta medarbetare på grund av talangbrist. Finanskrisen 2008 och negativa rubriker om etiska problem har gjort att finanssektorn fått problem med sin image. Det påverkar finanssektorns möjligheter att rekrytera nästa generations medarbetare — till fördel för andra branscher, som till exempel tech-branschen.

Så hur ska bankerna förbättra sin rekryteringsprocess och behålla de talanger som de behöver för att utveckla sin verksamhet? Det börjar med att helt släppa några de tankesätt som bankerna, i alla fall tidigare, har haft, till exempel när det gäller löften om mycket pengar. Banker och i synnerhet investmentbanker är kända för höga löner och social prestige, men nu skiljer det faktiskt inte så mycket mellan ingångslönerna för de med en MBA-examen inom tech-branschen och finanssektorn.

När konkurrensen om talangerna blir allt hårdare måste företagen inom finanssektorn se till att deras varumärke förknippas med några av de filosofier som har varit populära inom tech-branschen, såsom en balans mellan arbete och fritid och sociala ideal. Nedan finns exempel på icke-ekonomiska fördelar som gör att potentiella medarbetare lockas till tech-branschen och hur banker kan utnyttja denna kunskap.

Annons

Annons

Att vara ett ”syftesdrivet” företag kanske låter som ett trendord, men kompetenta och innovativa talanger lockas av arbetsplatser där företagets värderingar och syfte prioriteras. Tech-branschen är känd för att göra syftet till ett säljargument när man rekryterar medarbetare. Men, den digitala transformationen skapar en ny våg av innovation och det gör att finansbranschen får chansen att visa hur deras organisationer gör en skillnad, bland annat genom nya typer av erbjudanden till sina kunder.

Intern omskolning och kompetensutveckling är det vanligaste sättet för finanssektorn att täppa till kompetensgapet inom sina organisationer. Bankerna kan använda dessa interna utvecklingsmöjligheter som ett rekryteringsverktyg eftersom utbildning och karriärutveckling är det som millennials vill ha när de söker arbete.

Om det finns en sak som kännetecknar nästa generations medarbetare är det deras tekniska kunnande. Företag inom finanssektorn måste visa potentiella talanger hur tekniken används för att förbättra upplevelsen på arbetsplatsen, till exempel hur man hanterar karriär och förmåner, hur man utvecklas på jobbet och hur man hittar mentorer, experter, nya möjligheter etc. 

Kvalificerade och kompetenta medarbetare är en förutsättning för tillväxt och innovation. Finanssektorn konkurrerar om talangerna med andra branscher som kan ses som mer banbrytande och därför måste man göra mer för att locka till sig de allra bästa. Karriärutveckling, en känsla av syfte och möjligheter att utnyttja ny teknik är bara några saker som nästa generations medarbetare tycker är viktigt. Bankerna måste visa hur dessa egenskaper frodas i finanssektorn för att vinna kampen om talangerna. 

Mattias Bolander
Nordisk regionchef, Workday

Så bidrar du till debatten

Vill du också skriva en debattartikel för publicering på Realtid? Skicka in ditt debattförslag som rör vårt bevakningsområde; kapitalmarknad, finansiering, strategiarbete och fondförvaltning till opinion@realtidmedia.se Texten ska vara 3 500 tecken lång, inklusive blanksteg. Det går bra att skicka in färdiga texter eller idéer på ämnen du skulle vilja skriva om. Läs gärna vår guide om hur du skriver en debattartikel.

Annons

Annons

Annons

Annons