Börs

Därför säger Bonnier upp avtalet med Readly

Intäkterna från Readly var inte tillräckliga för Bonnier News.

Uppdaterad 2020-09-14
Publicerad 2020-09-14

– Läsarintäkter kommer att vara en mycket viktigare komponent för oss framöver och då räcker inte den här intäktsströmmen till. Hade Readly kunnat leverera det åt oss så hade det varit utmärkt, men det finns inga förutsättningar för det, säger chefen för Bonnier News, Anders Eriksson, till Nyhetsbyrån Direkt.

Han anser att det både är prispunkten och volymen i tjänsten som är för låg.

– Vi vill dra nytta av att vi inom Bonnier News har en så stor prenumerationsbas och vi har möjlighet att marknadsföra våra varumärken inom vårt eget ekosystem, och det är något vi behöver kunna utnyttja, vilket vi inte kan när vi jobbar med en extern distributör, säger Anders Eriksson.

I ett mailsvar till Nyhetsbyrån Direkt skriver Aller Medias kommersiella direktör Lotta Cederbom att bolaget står inför ett nytt budgetår och det är då naturligt att se över avtalen.

– I dagsläget så är vi inte nöjda med våra villkor och vi för en diskussion med Readly, skriver hon.

 

Platsannonser