Affärer Debatt

”Därför behövs effektivare kommunikation vid företagsaffärer”

Taggar i artikeln

Debatt
Martin Askman, kommunikationskonsult Change the Word AB.
Publicerad
Uppdaterad

”Debatten om kommunikatörernas roll har rullat på med hög intensitet på senare tid. Startskottet var ett inlägg från näringslivsprofilerna Leif Östling och Jan Scherman, och därefter har företrädare för såväl Timbro som Skattebetalarna hakat på med liknande åsikter. Inläggen har har rört upp känslor inom kommunikationsområdet där många har känt sig manade att rycka ut till försvar för branschen. Båda lägren har rätt. För samtidigt som det finns utrymme för nedskärningar inom vissa kommunikationsområden, finns det också ett ökat behov av mer effektiv kommunikation inom andra delar.” Det skriver Martin Askman, kommunikationskonsult Change the Word AB.

Realtid.se

Ett sådant expansionsområde är kopplat till företagstransaktioner och förvärv – det som även brukar betecknas som M&A-aktiviteter. Tyvärr finns det gott om dyster statistik som visar på hur många förvärv som inte når upp till dess ursprungliga mål och möjliga potential. Forsknings- och konsultrapporter visar att mellan 60–75 procent av förvärv och fusioner misslyckas. Detta trots höga ambitioner och stora arbetsinsatser. Orsakerna är många men ett skäl som ofta framkommer är att man inte tar hänsyn till kulturella skillnader mellan de inblandade företagen. Andra anledningar är att förväntningar inte infrias, och att information om de olika bolagen är bristfällig.

Samtliga dessa tillkortakommanden går att härleda till avsaknad av effektiv kommunikation, både internt och externt. Kommunikation är det interna kittet som skapar förståelse för och vilja till förändring och stakar ut vägen till en stark företagskultur. Externt skapar kommunikationen synlighet och förtroende i omvärlden, och ger möjlighet att nå ut med rätt budskap.

Fler företag som arbetar med förändring, behöver nu kraftsamla kring kommunikationens roll både inför, under och efter genomförandet. I det inledande skedet är viktigt att skapa trygghet och förståelse. Här måste ledningarna i både förvärvande och förvärvade bolag vara aktiva och positivt inställda till proaktiv kommunikation. I nästa steg är det viktigt att arbeta med kommunikationsdelar under tiden mellan kännedom och genomförande. Det interna arbetet med att bygga en gemensam företagskultur startar nämligen i samma stund som fusionen har blivit officiell. Organisationerna och dess medarbetare behöver lära känna varandra i ett tidigt skede, samtidigt som det måste var högt i tak och där ledningen inte duckar för eventuell kritisk. En tid efter genomförandet går kommunikationsfasen över i mer av ett förvaltningsläge. Här gäller det att fortsätta vara uthålliga och behålla initiativet både när det gäller extern och intern kommunikation.

Annons

Låt oss nu inte stirra oss blinda på antalet kommunikatörer. I stället behöver vi titta närmare på kommunikatörens faktiska roll och med tydligare koppling till resultat. Det primära fokuset handlar inte om att agera grafisk polis, tycka till om kommateringen i texter, eller skapa omfattande kommunikationsstrategier som blir till hyllvärmare. I stället handlar det till exempel om att tydliggöra vägen framåt för såväl de förvärvande som de förvärvade bolagets medarbetare, samt dess intressenter i omvärlden. Kommunikation är en bärande del i företagsbygget, och utan kommunikatören stannar dess utveckling.

Martin Askman
Kommunikationskonsult Change the Word AB

Annons