Danske Bank
Foto: Danske Bank
Bank

Danske Bank skapar ny enhet för att åtgärda tusentals fel i kundärendehantering

Peter Rostrup-Nielsen ska leda en ny enhet inom Danske Bank, vilken ska arbeta med att åtgärda tusental nya fel i kundhantering som banken upptäckt. 

Uppdaterad 2020-10-22
Publicerad 2020-10-22

Danske Bank vill påskynda hanteringen av en lång rad fel i kundhantering, där banken felaktigt krävt in pengar från kunder, och skapar en ny enhet som ska se till att tidigare misstag åtgärdas. Peter Rostrup-Nielsen har utsetts till chef för den nya enheten, vilken rapporterar direkt till bankens ledningsgrupp. Det framgår av ett pressmeddelande från Danske Bank.

– Tyvärr kan vi inte ha tidigare misstag ogjorda, varav de flesta många år gamla, men vi kan - och det är vad vi gör - se till att vi rättar till fel som vi identifierar på ett proaktivt och i god tid och ser till att vi gör saker rätt för våra kunder. Vi har lärt oss, inte minst från det senaste inkassokravsärendet, att även om vi har tagit många av de rätta stegen måste vi kunna ta dem snabbare och vara mer transparenta gentemot alla intressenter i dessa ärenden, vilket är vad vi kommer att göra, säger Chris Vogelzang, vd för Danske Bank, i en skriftlig kommentar.

Bland de fel Danske Bank identifierat och vill åtgärda finns: 

  • 27 000 privat- och företagskunder i Norden och Luxemburg har fått felaktiga uppgifter om vinster eller förluster vid aktieköp på grund av brister i nät- och mobilbankens IT-system;
  • Cirka 5 000 danska kunder har fått vänta en längre tid innan banken hanterat utdelningsskatt;
  • Upp emot 300 kunder, de flesta företagskunder, har inte fått överenskomna rabatter på valutatransaktioner på grund av felregistreringar;
  • Det har funnits vissa brister inom inkassoverksamheten

Platsannonser