Finans Nyhet

Dagens Mercedes

Publicerad

Skrotnisse har sålt den. Köpare är en framgångsrik helikopterpilot.

Skrotfirman Kilsta Metall som är noterat på NGM-börsen kom under tisdagen med ett pressmeddelande om att bolaget kallar aktieägarna till en extra bolagsstämma inför en nyemission.

Realtid.se intervjuade Kilsta Metalls grundare och tidigare frontfigur Anders Sydborg om hans Mercedes i december 2009, och då lät han optimistisk om företaget.

Nu svarar Sydborg i telefon på nytt.

Annons

Finns det möjlighet att provköra din Mercedes?

– Den har jag sålt.

Hur mycket fick du för den?

Annons

– Ungefär vad jag gav.

Hur mycket var det?

– Jag fick drygt 2 miljoner kronor.

Annons

– Jag körde bara några hundra mil medan jag hade bilen.

– Vi tog uppdrag att köra bilen åt folk i samband med bröllop och studenten, och sedan körde jag knappt 100 mil privat själv.

Vem köpte bilen?

– En företagare i Stockholm.

Vem är det?

– Jag vet inte om jag vill säga det.

– Han kanske inte vill skylta med det.

Enligt Transportstyrelsen är bilen nu registrerad på en Aram Rubinstein i Stockholm som har köpt bilen på kredit.

”Samtal kan inte kopplas fram. Försök igen senare”, säger en automatisk röst när man ringer hans telefonnummer.

Enligt Affärsdata verkar han ha kopplingar till helikopterkörning via bolagen HeliAir Sweden AB och Helikopterkompaniet Svenska AB.

Rubinstein står som vd för HeliAir Sweden AB.

”Numret du har ringt kan tyvärr inte nås för tillfället”, säger en automatisk röst när man ringer hans telefonnummer där.

Enligt senast kända information enligt Affärsdata hade HeliAir Sweden intäkter på 1,9 miljoner kronor 2008, men gick med 72.000 kronor i förlust.

Så här presenteras HeliAir Sweden på bolagets hemsida:

”Vi är ett väletablerat företag med fyra baser i Sverige. Vi kan erbjuda er ett brett utbud av helikoptertänster; transport, lyftjobb, linjebesiktning och underhåll av ledningsgator. Vi har specialiserat oss på Film & TV-uppdrag med vårt Cineflex HiDEF System, världens bästa gyrostabiliserade kamera. Ni är alltid välkomna med frågor!”

På HeliAir Swedens hemsida finns även ett telefonnummer till företaget.

En man svarar i luren.

Nås Aram Rubinstein på det här numret?

– I vilket ärende, säger en mansröst tvärt.

Om det finns möjlighet att göra en intervju med honom?

– Gällande vad?

Allmänt om honom och företaget?

– Vad är Realtid.se för tidning?

En ekonomitidning som Di.se eller E24.se, men vi skriver även sådana här artiklar?

– Ring imorgon klockan 8 så kan jag komma förbi er.

Är det du som är Aram?

– Ja.

Är HeliAir ditt företag?

– Ja.

Hur går det för det?

– I fjol hade vi intäkter på 13 miljoner kronor 2009, och en vinst på 3 miljoner.

Vi hörde att du har köpt en fin Mercedes?

– Det är väl ingen hemlighet va.

Är det ok att fråga lite om den?

– Du kan fråga men du får inga svar.

Hur är den att köra?

– Fantastisk.

– Bilen är väldigt extrem.

– Men det är ingen ”Bugatti Veyron”.

– Numer kan man köpa en sådan här Mercedes för 2-3 miljoner kronor, jämfört med nypriset på nästan 5 miljoner.

– Sådana här bilar rasar ju så satans pärkelä i värde.

– En bil är den sämsta investering man kan göra.

När köpte du Mercedesen?

– För 2-3 månader sedan.

Hur gick det till? Såg du den på Blocket?

– Det var via en kund till HeliAir som vi gjorde ett jobb åt.

Vem var det?

– Anders Sydborg.

Vad gjorde ni för jobb åt honom?

– En trailer till en kommande film baserad på boken ”King of the castle” som han har skrivit.

Kommer det att bli en film om den boken nu?

– Vi får se, men man kan ju försöka i varje fall.

Hur många helikoptrar ingår det i HeliAir Sweden?

– Vi har åtta helikoptrar.

Och du själv har helikoptercertifikat?

– Ja, oh ja.

Sedan hur länge?

– 19 år.

Kan vi ta en helikoptertur med en av era helikoptrar och göra ett reportage om HeliAir Sweden baserat på det?

– Ja, det kan vi göra.

Vad var det som gjorde att du föll för Mercedesen?

– Det var en slump att jag köpte den.

– Jag har inte fallit för något.

– Den bara stod där och så blev det så att jag köpte den.

Du ångrar inte nu i efterhand att du köpte den?

– Det är alltid så med nya grejer att det är roligast i början.

Realtid.se ringer senare en andra gång till Rubinstein:

Det var en fråga som kom upp här: Var det du som var helikopterpiloten vid helikopterrånet i Västberga?

– Varför frågar du det?

En kollega här på tidningen undrade.

– Han måste vara dum i huvudet.

– Rättegången om helikopterrånet började i förrgår.

– Vet inte du det som jobbar på en tidning?

– Jag har varit inblandad såtillvida att jag fick göra ett helikopterjobb med en efterhandskonstruktion av rånet åt tv-programmet ”Efterlyst”.

– Men den som sitter häktad för att ha varit helikopterpiloten är ju Alexander Eriksson.

– Och han har ju mer eller mindre erkänt.

– Det är ju han som har gjort det så att säga.

Vad är annars orsaken till den fantastiska utvecklingen för ditt helikopterföretag?

– Vi har bra kundrelationer och erbjuder god service.

– Vi har lite nya idéer om hur saker ska utföras med helikopterflygningar.

– Vi har gjort kloka investeringar, och har bra medarbetare.

– Man kan säga att vi har fantastisk personal.

– Och så gör vi ett ganska gediget underhåll på vårt flygmateriel [helikoptrarna].

– Eftersatt underhåll straffar sig.

– Därför gör jag hellre mer än mindre underhåll.

– Så vi har aldrig ”ställtider” på våra maskiner.

– Vi flyger när det behövs, och kan därför ge väldigt säker ”leverans” till exempelvis elbolagen som är vår största kundgrupp.

– Det är bolag som E-On, Vattenfall och Fortum.

– Sedan har vi köpt en del småbolag som har långsiktiga avtal.

– Vi har helt enkelt bättre materiel för att leverera tjänsten till kunden.

– Det gör det även mer lönsamt för oss med gamla avtal.

Vad är det för uppdrag ni gör åt elbolagen?

– Linjebesiktningar, sågning av linjegator; det vill säga att man röjer med sågklingor som hänger under helikoptern och på så vis sågar en linjegata.

– Det är vad vi kallar att ”trädsäkra” när det exempelvis stormar och träd faller, med luftledningar som inte ska grävas ned.

– Och så gör vi felsökningar vid elavbrott, byten till nya ledningar och demontering av gamla.

– Dessutom hjälper vi till att bygga det nya 4G-nätet för mobiltelefoni, samt demontering av de gamla NMT- och 3G-näten.

– Vi har även uppdrag med vindmätning inför uppförande av vindkraftverk.

– Då måste man ”vindmappa”; alltså mäta vinden i ett års tid enligt reglerna.

– Sedan har vi uppdrag med brandbekämpning, men tyvärr har det inte brunnit så mycket på sistone.

– Vi kanske får skicka ut någon pyroman.

Är det kul att köra helikopter?

– Ja, faktiskt.

– Jag kan inte tänka mig att göra något annat.

– Och även vår personal trivs bra.

– Vi är ett väldigt sammansvetsat gäng.

– Och vi har ganska stor åldersspridning.

– Ibland kan man tycka att vi är borta mycket.

– Men vi är aldrig ensamna.

– Vi är alltid med exempelvis någon tekniker eller operatör från E-On, Vattenfall eller Fortum när vi är ute.

– Det kan bli så att vi är borta hela nätter.

– Men vi har hangarer i Stockholm, Växjö och Eslöv vilket möjliggör att våra helikoptrar alltid kan stå inne.

– Och vi har tillgång till bränsle överallt.

– Vi har en egen tankbil med särskild personal som kör den för att tillgodose pilotens behov.

Rubinstein sitter och kör bil när Realtid.se når honom.

Är det din Mercedes du kör?

– Hahaha! Nej, jag kör företagets pickup.

Samtalet med Anders Sydborg fortsätter:

Varför sålde du Mercedesen?

– Jag har kommit till en ny fas i livet.

– Bilar och sådant – materiella ting – har sin tid.

– Jag tycker det är jättekul med bilar, men att hålla på med sådant…

– Den tiden är förbi för mig nu.

– Jag prioriterar annat i livet istället och har fått en dotter.

– Men visst är det kul med bilar, och en sådan här Mercedes är väldigt speciell på sitt sätt.

Vad har du för bil nu?

– En Audi Q7.

Det är väl inte så tokigt det heller?

– Nej.

Ska Kilsta Metall göra en nyemission nu?

– Jag tror det.

– Men jag har gått ur Kilsta Metall nu helt och hållet.

– Min sista dag där var för en dryg månad sedan.

– Nu är det bolaget övertaget av andra människor.

– De gör ett ”omvänt köp”.

– Och jag har inte heller suttit i styrelsen för Kilsta Metall på väldigt länge.

– Det var kanske 1,5-2 år sedan jag gjorde det.

– Nu har de här nya huvudägarna i Kilsta Metall lite andra planer.

Vad är det för folk?

– Jaa, Mats Boqvist till exempel.

– De ska nu driva Kilsta Metall vidare, och slå ihop sin egen verksamhet med Kilsta Metall.

– De har sin verksamhet med ganska stora intäkter.

Är det en verksamhet som liknar Kilsta Metall?

– Ja.

Men Kilsta Metalls vd Christian Karstensen som varit din mångårige affärspartner, kommer att stanna kvar i bolaget?

– Han blir kvar i ett par månader i samband med omorganisationen.

Hur har det gått med försäljningen av din bok ”King of the castle”?

– Den har sålts i närmare 5000 exemplar nu.

– Det är väldigt bra med tanke på att den bara har sålts via internet.

– Tyvärr ville inte bokhandlarna sälja den.

Varför inte?

– De läste första halvan av boken och tyckte det var bra.

– Men på grund av de två sista kapitlena ville de inte ge ut boken.

Vad handlade de kapitlena om?

– Estonia-katastrofen och Palme-mordet.

Men du står fast vid allt du har skrivit i de kapitlena?

– Jag står för det till 100 procent.

– All media har hela tiden tystat ner de två händelserna.

– Alla som har försökt skriva sanningen har fått sparken och blivit hotade.

– Och X personer
har blivit mördade också och utsatta för det ena och andra.

– Men mig bara skrattar de åt, och vill skyffla undan det jag skriver.

– De säger att jag bara skriver så ”för att hämnas på staten för att jag tycker att staten varit taskig mot mig”.

– Men jag håller mig bara till fakta.

– Man kan inte bortse från fakta.

Vad berodde Estonia-katastrofen på?

– Det var ett medvetet sabotage.

Vem utförde det?

– Jag har inte skrivit om det i min bok, men jag har mina misstankar.

– Det kommer jag kanske skriva om i min nästa bok.

Och vad anser du om Palme-mordet?

– Alla som har huvudet på skaft lite grand, vet att svenska polisen och Säpo var inblandade.

– Annars skulle det inte ha blivit som det blev.

– Ett tag hade de 5000 misstänkta i mordutredningen.

– Men alla spår sopades igen.

– Och inför mordet så tömdes området kring Sveavägen där mordet begicks, på poliser.

– Det var ruttet.

– Jag var bara 14-15 år då när det hände 1986.

– Jag minns det som barn att det var än det ena, än det andra med mordutredningen.

– Och så skickade de osann information till Aftonbladets journalist Lennart Hård.

– De läckte saker till honom.

– Det handlade om mordvapnet och saker som att Christer Pettersson slängt en pistol i sin mormors grav.

– Och så offrade de Jerry Martinger.

– Det var droppen tycker jag.

– Han var åklagare i Stockholm, satt i regeringen och i Rikspolisstyrelsen.

– Men honom offrade de utan att blunda.

– Det fanns en kille som heter Rolf Dahlgren som var polischefen Hans Holmérs chaufför.

– Och Dahlgren kom 1988 eller 1989 till Martinger och sa att ”Jag kan inte leva med det här längre. Här är min dagbok.”

– Där skrev Dahlgren om att han och Holmér var i Stockholm under mordnatten bara några minuter från mordplatsen, och åkte även förbi där.

– De var inte i Borlänge som det sades på Vasaloppet.

– Det var bullshit.

– Och Jerry Martinger var tilltänkt justitieminister i Carl Bildts regering.

– Men när han började dra i de här trådarna så blev det ett djävla liv.

– De hittade på att Martinger hade ringt ofredande samtal till en massa personer.

– De förföljde honom då han åkte taxi till en telefonkiosk och ringde ett samtal.

– Och jag vet exakt vad som sades under samtalet genom telefonspaningen.

– Jag har fått ett utdrag av samtalet i telefonkiosken.

– Och samtalet innan, hade gått till dåvarande justitieministern Carl Lidbom.

– Jag har det hemliga utdraget.

Var det Lidbom som ville oskadliggöra Martinger?

– Martinger skulle tas bort för han hade fått så mycket makt.

– Det blev värsta ståhejet där Martinger åtalades i en rättegång.

– När han och försvarsadvokaten skulle ha sin pressträff var det ingen som kom, medan det var helt proppfullt då åklagaren hade sitt pressmöte.

Varför skulle polisen vilja mörda Palme?

– Det fanns många Palme-hatare på den tiden.

– Flera hade intresse av att mörda Palme; ryssar, intressen kring Palmes fredsmedling i Mellanöstern, folk kring Ebbe Carlsson-affären.

– Min personliga åsikt är att slutsatsen blivit att ”Palme skulle bort”. ”Det fanns inget val”.

– Så de tömde Sveavägen och röjde alla spår.

– Det är fruktansvärt.

– De lät det hända.

– Och Martinger blev offer för ett justitiemord av högsta nivå i modern svensk historia.

– Så jag fattar ingenting av det här.

Har du träffat Martinger?

– Ja. Han bor i Stockholm.

– Jag snackade lite med honom där.

– Det är en trevlig kille.

– Han ville inte gå in på det som hände.

– Han ville helst inte prata om det.

– Men jag fick svar på mina frågor.

Hur gammal är han nu?

– 65 år.

Annons