Realtid

Zennströms vinstlott utmanar YouTube

administrator
administrator
Uppdaterad: 14 juni 2007Publicerad: 14 juni 2007

Nu lanserar Last.fm nästa attack i kampen om nätanvändarna. Nya widgets ger möjlighet att skapa egna video- och radiokanaler som kan spridas på nätet.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

För två veckor sedan köptes Last.fm upp av CBS för drygt 2 miljarder kronor. Den sociala nätverkarsajten där musiksmak är den styrande faktorn har sedan starten 2002 blivit en av nätets hetaste sajter. Atomico, Mattias Ljungman och Niklas Zennströms investmentgrupp, har sedan i fjol investerat stort i Last.fm och gör en god vinst vid affären.

Last.fm kommer nu med nya widgets, som låter användarna bädda in strömbara radiostationer på diverse ställen på internet. Exempelvis på MySpace, Facebook eller på en blogg.

Därigenom får Last.fm ett försprång i den just nu så heta nättrenden där användarnas delaktighet och personliga intressen sätts i centrum. Användarnas favoritlåtar eller tematiskt uppbyggda Last.fm-radiostationer ska genom denna nyhet lätt kunna spridas och skapa en ny plattform för sökande efter likasinnade.

En egen ”radiostation” som kan pumpa ut tusentals låtar när den placeras på andra sajter är ett starkt vapen i Last.fm:s varumärkesbyggande. MySpace egen inbäddning av låtar är som bekant betydligt mer begränsad.

Ett tvång för att kunna streama egna radiokanaler är dock att det måste finnas minst 15 låtar från skilda artister samt att uppspelningen sker i blandad ordning. Annars är variationsmöjligheterna stora. Personliga topplistor, senast spelade låtar, olika musikaliska teman. I skrivande stund har Last.fm över 3 miljoner låtar att välja bland.

När Realtid.se ringer upp Last.fm i London vill de inte uttala sig om nyheterna utan att inbördes hinna diskutera vad som får sägas till media.

En annan Last.fm-nyhet är annars att sajtens avtal med ett antal namnkunniga skivbolag nu medger även videorekommendationer.

Warner-ägda, legendariska Atlantic Records, liksom det numera EMI-ägda Mute (med artister som Depeche Mode, Moby och Nick Cave) deltar i videoprojektet. Prestigefyllda independentbolag som Domino (Franz Ferdinand, Arctic Monkeys) och världens kanske främsta electronicaetikett Warp likaså.

ANNONS

Last.fm har avtal med Warner, EMI samt mer än 20.000 olika independent-bolag. Därtill pågår förhandlingar med Universal och Sony BMG, så ambitionerna kan knappast kallas blygsamma.

Satsningen kommer på en marknad där bland annat MTV kavlar upp ärmarna för att återta sin forna position, och YouTube räknar stämningarna i inkorgen.

De personliga videokanalerna ska fungera på samma vis som de numera väl inarbetade musikkanalerna. Videokvalitén kommer att vara åtskilligt högre än YouTubes 64kbps. Last.fm satsar på hela 280kbps.

Sajten hoppas via detta kunna erbjuda det största lagliga musikvideoutbudet på nätet. Faktum är att målet är att Last.fm ska kunna tillhandahålla samtliga musikvideor i historien.

Sista ordet är ännu långt från sagt i ämnet Last.fm.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS