Lyxön öppen för alla enligt Skype-miljardären.
Zennström ger svar på tal
Mest läst i kategorin
Niklas Zennström kommenterar striden om Rosenön genom Åke Furugren, som är projektledare för byggnationen på ön.
Åke Furugren hävdar bland annat att det är direkt felaktigt att påstå att Rosenön är stängd för besökare på grund av de fordonsgrindar som finns på den privata egendomen och bron till ön. Han poängterar att de grindar som finns på ön alltid har varit olåsta under dagtid:
”Skälet till att de alls finns där är att avstyra fordonstrafik eftersom långt ifrån alla som närmar sig ön har fiske eller strövtåg i sinnet, det vittnar en rad incidenter om”, skriver Åke Furugren i en kommentar.
Vilka incidenter handlar det om?
– Jag vet att det har hänt saker och jag vet att vi har beivrat en del av dessa. Men jag kan inte svara på några detaljer i det avseendet. I övrigt har jag inga kommentarer kring det hela, säger Åke Furugren till Realtid.se.
Bevakningen av området har avstyrt såväl vandalisering som ”andra planer”. Åke Furugren nämner även att olycksriskerna är en viktig faktor – inte minst beroende på att tomtmarken är lite utav en byggarbetsplats.
Vad han syftar på när han säger andra planer vill han dock inte gå in på.
Åke Furugren vänder sig även emot uppgifterna om att Niklas Zennström endast skulle äga en del av ön. Som Realtid.se rapporterade tidigare under dagen har exempelvis Länsstyrelsens Fredrik Norrman sagt följande om ägarförhållandet på ön till lokaltidningen Mitt i Haninge:
– Allemansrätten gäller på de två tredjedelar av ön som inte är Niklas Zennströms privata tomatmark.
Åke Furugren förtydligar dock att Niklas Zennström äger både ön och bron som leder till densamma.
Han vill ändå passa på att säga att barnfamiljer och andra som vill besöka ön till fots är för att kunna uppleva dess natur är välkomna dit. Och tillägger:
”För att göra detta särskilt tydligt står grindarna numera helt uppställda under dagen.”
För obehörig fordonstrafik är det dock en helt annan femma. Då ska en ”väl utmärkt keda på låg höjd mellan grindstolparna” förhindra sådan.
Vad gäller själva taggtråden är den borta från grindarna och Åke Furugren tillägger:
”…den saknade för övrigt praktisk betydelse eftersom det hela tiden har funnits en passage på sidan om fordonsgrinden.”
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.