UPPDATERAD Placera.nu rasar mot SEB:s namnkupp.
"Ytterst olämpligt"
Mest läst i kategorin
En potentiell namnkonflikt är under uppsegling mellan Avanza och SEB. Orsaken är lanseringen av SEB:s nyhetsbrev Placera.
Brevet publiceras elva gånger per år och vänder sig till bankens kunder.
”Ta del av fördjupade analyser och placeringstips från våra experter, håll dig uppdaterad om marknadsläget med vår chefekonom och ställ frågor till våra topprankade analytiker. ” Skriver SEB i marknadsföringen av Placera.
Inriktningen är snarlik Avanzas internettjänst Placera.nu.
När Realtid.se kontaktar Gunnar Wrede, chefredaktör för placera.nu, berättar han att Avanza ser kritiskt på SEB:s nya lansering.
– Jag tycker SEB:s namnval är ytterst olämpligt. Jag fick reda på nyhetsbrevet i mellandagarna och har sedan dess bett våra jurister titta över saken, säger Gunnar Wrede.
Placera.nu har ännu inte tagit beslut om ska gå vidare med ärendet.
– Det är olyckligt om de här två produkterna förväxlas eftersom den ena har SEB som avsändare, medan placera.nu, som jag driver, är en oberoende nättidning med utgivningsbevis och som ligger i ett självfinansierat dotterbolag till Avanza, säger Gunnar Wrede.
SEB öppnar för att ändra namnet:
– När vi slog ihop fyra olika nyhetsbrev till ett valde vi ett namn som på ett bra sätt skulle beskriva vad nyhetsbrevet handlar om. Ordet placera är ett generiskt namn och det är inte varumärkesskyddat så vi valde det. Det viktiga för oss är att nå ut på ett bra sätt till kunderna. Om namnvalet på något sätt är ett hinder för det så har vi ingen prestige i att se över det, säger SEB:s presschef Elisabeth Lennhede i en e-postkommentar till Realtid.se.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.