Universal säger sig tjäna hundratals miljoner på YouTube, medan Warner gör tvärtom och tar bort alla sina videor.
YouTube en kassako eller en black om foten?
Mest läst i kategorin
Två av musikbranschens största jättar har helt olika inställning till den Google-ägda videosajten YouTube.
De förhandlingar världens tredje största skivkonglomerat, Warner Music, fört med YouTube har nu helt gått i baklås. Warner – med artister som Madonna, R.E.M. och Led Zeppelin – kräver att samtliga musikvideor med bolagets artister tas bort från sajten.
Antalet videor med Warner-akter som finns på YouTube är svårt att beräkna men det lär röra sig om hundratusentals videosnuttar. Beslutet påverkar inte bara Warners skivkatalog utan även de kompositioner som bolaget äger via förlaget Warner/Chappell Music. Både officiella musikvideor och sådana som gjorts och lagts upp av fans berörs.
I ett meddelande beklagar YouTube att så många av användarnas videor tas bort eftersom de innehåller musik från Warner Music.
Hur förhandlingarna egentligen gått till och vilka beslut som de lett till är inofficiellt och okänt. Men att förhandlingarna strandat kommer måhända olämpligt underen tid då YouTube ska diskutera och omförhandla sina avtal med samtliga fyra så kallade majorbolag i musikbranschen.
Warner uppger att bolaget inte kan tänka sig godkänna villkor som inte rättvist ersätter det monetära värdet av det arbete artisterna producerat. I lördags började Warner-videorna försvinna från YouTube.
Den ledande musikjätten Universal Music, har en annan, motsatt inställning. Bolaget håvar bara i år in 800 miljoner kronor för musikvideor. Pengarna kommer från Universals olika samarbetspartners – som iMeem, MTV och MySpace – men det mesta är YouTube-intäkter.
– ”(YouTube) är inte som radio, där det bara handlar om promotion,” säger Rio Caraeff, chef för Universals digitala avdelning till CNET News, och fortsätter.
– Det är en intäktsväg, en kommersiell business. Det växer storartat. Det är upp nästan 80 procent för oss på en årligt basis i USA vad gäller intäkter från den här kategorin.
Universal har akter som U2, Guns N Roses, Akon, Metallica och Black Eyed Peas. Bolaget delar på annonsintäkterna för de videor det lägger upp på sajten med YouTube, på samma sätt som de övriga majorbolagen gör. Samma uppdelning gäller också när musik har lagts upp på YouTube av användare.
– Sedan 2005 har Universal gått från att tjäna noll dollar på musikvideor till nästan 100 miljoner dollar, säger Caraeff.
Universals YouTube-kanal är överlägset störst på YouTube. Musikjätten närmar sig tre miljoner tittar. Sony BMG släptar långt efter med sina 485 miljoner tittar.
Sju av YouTubes tio toppkanaler är musikrelaterade. YouTube är webbens största videosajt med över 100 miljoner besökare i oktober.
Enligt uppgifter från Universal arbetar de tillsammans med YouTube på nya sätt att tjäna pengar än de som redan existerar.
Källor: Warner, YouTube, CNET News, m fl.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.