Yahoo ger sig in i det digitala musikkriget. Företaget lanserar tjänsten Yahoo Unlimited som erbjuder digital musik till ett betydligt lägre pris än vad konkurrenterna gör.
Yahoo utmanar Napster och Apple

Mest läst i kategorin
Yahoo Unlimited erbjuder obegränsat med musik från sitt arkiv innehållande 1 miljon låtar. Priset för tjänsten är 7 dollar i månaden eller 60 dollar om året. Den som vill prova en första månad behöver endast betala 5 dollar.
Napster som har en liknande tjänst kräver sina kunder på 15 dollar i månaden. Apples iTunes som är den klart dominerande aktören på marknaden för digital musik tar 1 dollar per nedladdad låt. Sedan starten för två år sedan har företaget sålt över 400 miljoner låtar.
Yahoo Unlimited använder sig av ett Microsoftformat, vilket gör att alla iPod-användare inte kan använda tjänsten.
Till en början kommer tjänsten enbart vara tillgänglig för konsumenterna i USA, men företaget säger att de planerar en lansering i alla europeiska länder snart. Om priserna för den europeiska versionen kommer att vara de samma har inte framkommit.
Yahoo har i dag världens mest besökta sajt med 372 miljoner unika besökare, vilket naturligtvis utgör en bra marknad att sälja musik på.
Nyheten fick både Apples och Napsters aktier att falla i går, vilket indikerar att marknad tror att Yahoo kan utgöra ett rejält hot mot de två bolagens musiktjänster.