Nettovinsten för internetföretaget Yahoo rasade med 61 procent under fjolårets fjärde kvartal. Nu hoppas bolaget kunna vända utvecklingen med ett nytt annonssystem.
Yahoo hoppas på vändning med nytt annonssystem
Mest läst i kategorin
Kostnader för optionsprogram drog ned resultatet.
Samtidigt gav Yahoo en, jämfört med förväntningarna, ganska svag prognos för första kvartalet och helåret 2007.
Men aktien lyfte trots allt i den elektroniska efterhandeln när bokslutsrapporten offentliggjorts då Yahoo sade sig stå nära lanseringen av Panama, ett nytt annonssystem för sin sökmotor.
– Vi tror att detta kommer att ge fler relevanta textannonser till användarna, vilket i sin tur kommer att generera en större volym på högkvalitativa länkar, sade koncernchefen Terry Semel på en telefonkonferens.
Det nya annonssystemet kommer att lanseras den 5 februari, vilket är omkring en månad tidigare än marknaden räknat med. Globalt kommer lanseringen av systemet att ske under andra kvartalet.
Trots vinstraset var vinsten för fjärde kvartalet, totalt 229 miljoner dollar, bättre än väntat.
För första kvartalet 2007 räknar Yahoo med en omsättning på 1,12-1,23 miljarder dollar. För helåret räknar företaget med en omsättning på 4,95-5,45 miljarder dollar.
TT
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.