Världens största onlinespel drog in fyra miljarder kronor i prenumerationsintäkter förra året.
Warcraft når 8 miljoner spelare
Mest läst i kategorin
Förra veckan meddelade Blizzard Entertainment att deras enormt framgångsrika onlinerollspel World of Warcraft nått ännu en milstolpe.
Två år efter spelets release har imponerande 8 miljoner spelare nu värvats till kriget mellan människorna och orcherna i fantasy-landskapet Azeroth. Och i morgon släpps det mycket efterlängtade tilläggspaketet The Burning Crusade som ger World of Warcrafts prenumeranter tillgång till en helt ny spelvärld att utforska.
Bland Azeroths invånare är de kinesiska spelarna överrepresenterade med sina 3,5 miljoner aktiva prenumeranter, därefter följer Nordamerika med sina 2 miljoner spelare och sedan Europa med 1,5 miljoner spelare. Till skillnad från vanliga offline-spel brukar onlinerollspel dras med en månatlig prenumerationsavgift, då de till skillnad från ett vanligt offline-spel kräver en armé av spelservrar för att hållas igång.
Prenumerationsavgiften varierar från region till region, men för en svensk spelare kostar det 120 kronor per månad, efter det att man lagt ut en cirka 199 kronor på ett startpaket. Sätter man det i proportion till 8 miljoner aktiva prenumeranter är det inte konstigt att utgivaren Vivendis affärsområde Vivendi Games rapporterar en omsättning på 478 miljoner euro för fjolårets tre första kvartal, vilket innebar en ökning med 18,4 procent jämfört med samma period förra året. Det gör att Warcraft uppskattningsvis omsatte fem miljarder kronor förra året, varav huvuddelen kommer från spelarnas månatliga prenumerationsavgifter.
Även om Vivendi Games ger ut flera andra spel utöver World of Warcraft så är det just detta spel som sticker ut. Dessutom förutsätter Vivendi Games att merparten av spelarna kommer att köpa till expansionen The Burning Crusade vars butikspris skiftar från 299 kronor för standardversionen upp till 1.495 kronor om man är ute efter den exklusiva samlarutgåvan.
– Vi räknar förstås med att en stor del av de spelare som redan existerar kommer att köpa den nya versionen, eftersom vi vet att många nu, efter två år, har nått fram till en maximal nivå. Det är också sannolikt att lanseringen gör att ännu fler kommer att köpa ursprungsversionen, säger Vivendis språkrör till Realtid.se.
Utvecklarna Blizzard Entertainment har även uttalat att de planerar att kontinuerligt bygga ut sitt speluniversum med ett nytt tilläggspaket varje år. Förutsett att framgångarna med World of Warcrafts håller i sig.
Jimmy Håkansson
frilansmedarbetare
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.