För tio år sedan startade Tyler Brûlé Wallpaper. Han lyckades träffa helt rätt i tidsandan och Wallpaper blev snabbt en designbibel, som ingen som ville vara någon i den kreativa världen kunde vara utan.
Wallpapers grundare startar ny tidning
Mest läst i kategorin
Nu är det dags igen. Den 15 februari lanseras Monocle, en affärs- och trendtidning som vänder sig till en ny, exklusiv målgrupp och som Brûlé hoppas ska tillfredställa de sofistikerade läsare som känner att de har vuxit ifrån traditionella tidningar.
Den spanske finansmannen som bor i London, den finska arkitekten i Zürich eller den brasilianske galleriinnehavaren i Tokyo; Monocle’s målgrupp är välutbildad, stadd i kassa och reser mycket. De är opinionsbildare med ett globalt perspektiv.
Med Monocle vill Brûlé ge dessa läsare en lyxprodukt med betoning på kvalitetsjournalistik. Han har rekryterat sin namnkunniga redaktion från bland annat New York Times, BBC och brittiska Independent.
– Alla jag hade med på min drömlista för ett år sedan är med inför lanseringen av detta project, sa Brûlé för några månader sedan. Både på redaktions- och affärssidan har vi fått ihop ett lag som har erfarenhet och kunskap nog för att leverera ett fräscht, globalt mediamärke.
Målet är att utmärka sig genom global vision, upptäckaranda och originella uppslag. Papperstidningen ska dessutom kompletteras av en ambitiös webbtjänst med rapporter, minidokumentärer och diskussionsforum.
– Vi har blivit inspirerade av den framgång the Economist och BBC har haft i Nordamerika. Men vi kommer att levandegöra innehållet med våra reportage, och se framåt lite, vilket är väldigt annorlunda mot vad the Economist gör, sa Brûlé till the Observer i höstas.
Brûlé brukar ha koll på framtidens trender. Han lämnade Wallpaper 2002 för att koncentrera sig på reklam- och designbyrån Wink Media. Winkreative, som de nu heter, har uppmärksammats för framgångsrika och nydanande projekt för bland andra Swiss Airlines, British Airways, Prada, Stella McCartney och BMW.
Vi får snart veta om Brûlé har träffat rätt ännu en gång. Den globetrottande läsekretsen finns, men frågan är hur stor den är.
Miljömedvetenheten dominerar världsrubrikerna och är en trend att räkna med. Ska man vara politiskt korrekt i dag, flyger man inte jorden runt och producerar koldioxid utan eftertanke.
Papperstidningar med många sidor och blanka bilder känns också som en mättad marknad, speciellt när alltfler väljer att läsa på nätet. Här håller Brûlé inte med.
– Om du tittar på tidningar i Korea och Japan, marknader som har kommit fyra eller fem år längre i den digitala revolutionen, så är det faktiskt större betoning på tryck och större investeringar, sa Brûlé i en intervju med Reuters i höstas.
Helt klart är att Brûlé satsar stort med Monocle. Det sägs att han har fått ihop mellan fem och tio miljoner pund från ett internationellt konsortium av privata investorer, och den första upplagan kommer att tryckas i 150 000 exemplar. Lyckas han sedan med det ambitiösa innehållet kan det bli riktigt bra.
Anette Elving
frilansjournalist
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.