Peter "Poker" Wallenberg är själv Saabfanatiker. Här är hans plan för att rädda företaget.
Wallenbergs förslag för att rädda Saab

Mest läst i kategorin
Det berättar han i en exklusiv intervju med Realtid.se.
Tankarna är ännu inte helt konkretiserade, och frågan om familjen Wallenberg direkt kommer att delta i en lösning i någon form.
Men Peter Wallenberg är i alla fall glasklar i sin huvudinställning om Saabs stora tekniska skicklighet inom fordonsindustrin.
– Det är ju tråkigt att vi har hamnat i den här situationen för svensk bilindustri.
– Vi har haft två stora internationella ägare av Saabs och Volvos personbilsverksamheter, men både Volvo och Saab är små varumärken.
– Däremot så är båda tekniskt sett extremt kompetenta företag.
– Det viktiga idag är att fokusera på att se till att den kompetensen nyttjas på rätt sätt för Sverige.
– Man ska inte sticka under stol med att GM som ägare av Saab och Ford som ägare av Volvo, har utnyttjat den svenska kompetensen för sina egna produkter – om man ser på världsbasis.
– Då är alltid risken också att den goda kompetensen följer med det goda företaget.
– Vi får nog se till så att vi får behålla den här kompetensen i Sverige, som är ett tekniskt kompetent land inom fordonsindustrin.
Kommer ni att spela en roll i detta?
– Vi har varit ägare till Saab en gång i tiden, och en anledning till att vi sökte någon som tog över verksamheten är just den snabba utveckling som sker i fordonsindustrin, och att det behövs kapital för att utveckla nya modeller hela tiden.
– Det kan inte det lilla privata företaget klara av. Det går inte.
– Så vi har gjort vårt i fordonsindustrin i det perspektivet.
– Däremot så är vi industriellt intresserade.
– Ur eget perspektiv kan man säga att vi hoppas att det finns olika sätt att se till att den här kompetensen behålls i Sverige.
Peter Wallenberg lyfter särskilt fram Sveriges kompetens inom modern bilteknik såsom hybriddrift, eldrift och annat.
– Jag tror att vi i Sverige har mycket kompetens i det, och kan kanske bli ledande på den typen av utveckling.
En sådan verksamhet behöver alltså inte ske direkt i ett bolag som producerar egna bilar.
Peter Wallenberg föreslår att det bildas ett fristående aktiebolag för detta.
– Varför inte? Man måste vidga sina vyer.
Peter Wallenberg själv är aktiv inom kapitalförvaltningsverksamheten FAM, Foundation Asset Management, som bland annat förvaltar de tre stora Wallenbergstiftelserna.
– Genom våra stiftelser hjälper vi sedan tidigare till med att stödja svensk forskning inom bilindustrin på universitetsnivå, och att den ska fortsätta.
Peter Wallenberg själv kör en Saab 9-3 Turbo X till vardags. Den modellen är en extraexklusiv Saab som bara finns i begränsad upplaga.
Han har även tävlat med Saab-bilar, exempelvis 24-timmarsloppet med trimmade standardbilar på tyska bilracingbanan Nürburgring.
Hur gick det då?
– Det var 230 bilar som startade, och vi kom faktiskt på en 20:e-plats totalt och 3:a inom vår klass.
FAM har via stiftelserna bland annat aktieinnehav i bolag som Stora-Enso, SKF och Investor. Peter ”Poker” Wallenberg sitter exempelvis i Investors styrelse.
Vad tror du om världskrisen?
– Det är en väldigt stor fråga, men utifrån de bolag vi äger aktier i så kommer säkert tuffare tider även att skapa möjligheter också.
När kommer det att vända uppåt?
– Det är en otroligt svår fråga. Det som sker väldigt mycket är försök att styra upp och få det finansiella systemet att fungera normalt igen.
– Men vad det innebär vad gäller när marknaden vänder, vet vi lika mycket eller lite om allihop.
Såsom upplägget är för familjens stiftelser, så ska de ge så bra avkastning som möjligt för att kunna ge så stora donationer som möjligt. Men avkastningen ska även vara jämn och stabil över tiden.
– Självklart är vi försiktiga och behöver inte ha hela kapitalet investerat i aktier hela tiden.
Tidigare fanns det ett stort innehav av Scania-aktier som nu har sålts.
– Därmed är vi likvida i det perspektivet.
Ovan avses med Saab endast personbilsverksamheten Saab Automobile, och inte det börsnoterade vapenföretaget Saab.
Med Volvo avses personbilsverksamheten Volvo Cars, och inte det börsnoterade Volvo som främst gör lastbilar.






