<pufftextlänk>Börje Ekholms efterträdare på chefsposten för Investor Growth Capital i New York, Henry E Gooss, har ännu inte hakat på trenden att hårdinvestera i grön teknik, som Bill Gates, Paul Allen och andra i den amerikanska it-eliten.</pufftextlänk> Men Gooss inser att de miljövänliga aspekterna blir viktiga för framtida investeringar.
Wallenberg mer miljömedveten
Mest läst i kategorin
NEW YORK – Det är bra för affärerna att vara miljövänlig, säger Henry E Gooss, chef för Investor Growth Capital i New York. Men han är inte beredd att kasta sig in i någon ny trendvåg och undviker helst universums centrum.
”Grön teknik kan visa sig vara det bästa ekonomiska tillfället under det 21:a århundradet. Det har aldrig funnits en bättre tid än nu för att starta eller sätta fart på företag som jobbar med miljövänlig teknik”, sade riskkapitalisten John Doerr i februari vid introduktionen av ett nytt 100-miljoner dollars KPCB-initiativ för gröna investeringar.
Det är sådana djärva uttalanden som gjort John Doerr till något av en ambassadör för Silicon Valley, plus det faktum att han vågade gå in på ett tidigt stadium i företag som Netscape, Amazon och senare även Google. Men det finns en risk med att glra svepande uttalanden, varnar Henry E Gooss som sitter med i Investor AB:s styrelse och leder riskkapitalbolaget Investor Growth Capitals kontor i New York.
– John Doerr vet hur man skapar bra rubriker och han är en väldigt smart kille som det gått väldigt, väldigt bra för, men det vart ganska tyst om honom efter att Internetbubblan spruckit, säger Henry Gooss.
Det knappast en slump att så många it-pionjärer tittar utanför it-området när de letar framtidsprojekt. Det verkar som om få tror att ”the new new thing” ska komma från Intel, Microsoft eller Google. Och när Xerox PARC letar efter lönsamma forskningsprojekt är det inte nya revolutionerande laserskrivare de tänker sig, men däremot applikationer som använder lasertekniken för att revolutionera sättet att upptäcka cancerceller i blodprov.
– Det är som en laserskrivare, men du använder skannertekniken för att aktivera markörer i blodprov. Vi arbetar på nya medicinska redskap som ska kunna skanna 50 miljoner celler på två minuter. Det är 100 gånger snabbare än vad som är möjligt idag, säger Scott Elrod, som är chef för PARC:s hårdvarulabb.
Ett annat område där man hoppas kunna använda sitt tekniska kunnande är solenergi.
Realtid.se frågar Henry Gooss om det stämmer att it-tekniken inte längre befinner sig mitt i universum. Han skrattar och säger:
– Tja, fast vår filosofi är att undvika universums center, eftersom det där ofta finns för mycket pengar som jagar tekniker som befinner sig i ett väldigt tidigt stadium. Det kan bli både dyrt och riskabelt, säger han.
– När det gäller miljöinvesteringarna så stämmer det att energipriserna gått upp, men vi vet också att det finns ett enormt behov av att rena Asiens fabriker och vi jobbar fortfarande med att rena fabrikerna i det som var Sovjetunionen. Det är där man finner de mest upprörande exemplen på föroreningar. Och alla som varit i Beijing vet hur det står till med alla dessa koleldade elverk, vilka saknar efterrening.
– Generellt sett så är vi intresserad av den miljövänliga aspekten, av energieffektiva saker. Det gäller till exempel halvledare, där vi tittar på företag som utvecklar mer energisnåla kretsar vilka inte heller blir så heta, säger Henry Gooss.
– Vi har dragit slutsatsen att det är bra för affärerna att vara miljövänlig, säger han och pekar på General Electric som ett exempel.
Den stora skillnaden i dag mot tidigare är att miljövänlig teknik inte längre automatiskt ses som en uppoffring man måste göra för den goda sakens skull, utan att det nu handlar om att tjäna pengar.
– Ja, det tror jag. Företag kommer att tvingas rena de fabriker och verksamheter som är skadliga för miljön.
De som ignorerar miljöaspekten kan hamna i samma sits som tobaksbolagen.
– Jag tror att man kan saga att miljöaspekten rör sig mot centrum på ett sätt som inte skett förut. Det har att göra med energipriserna. De ekonomiska förutsättningarna har förändrats, säger Investors Henry Gooss.
– Konsumenterna har också blivit mer medvetna om miljön. De kommer att vara mer intresserade av att köpa din produkt om du kan visa att den är energieffektiv och ren miljömässigt, säger han och pekar på att särskilt den yngre generationen lägger större vikt vid miljöfrågor.
– De har växt upp med detta tänkande, säger han.
Hans Sandberg
korrespondent New York