Realtid

W800 och K750 knäcker Sony Ericsson

Olle Blomkvist
Uppdaterad: 28 okt. 2005Publicerad: 28 okt. 2005

Sony Ericsson har inte klarat den stora efterfrågan på Walkmanmobilen W800 och kameramobilen K750. Det säger Sony Ericsson pr-ansvarige Peter Bodor, efter att Telia i Norge stoppat marknadsföringen. I Sverige skriker butikskedjan Phone House efter fler Walkmanmobiler.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Spela klippet
Trading Direkt

Börsuppgång efter Trumps mjukare ton – Saab får köprekommendation

14 feb. 2025
Spela klippet
Börs & finans

Nibe överraskar medan Tietoevry tyngs av miljardnedskrivning

14 feb. 2025

I onsdags skrev Realtid.se om hur Telias mobilbolag i Norge, Netcom, beslutat sig för att inte ta in fler Sony Ericsson-mobiler under resten av året. Bojkott kallade vi det. Sony Ericsson kunde inte garantera sina leveranser till Norge.

Ett drastiskt beslut som stör den viktiga julhandeln. Telia i Sverige har inte gjort som i Norge. Trots det säger Peter Bodor på Sony Ericsson, att Netcom på intet sätt missgynnats när Sony Ericsson hanterat sina leveransproblem.

– Det ligger ingen politik bakom detta, det är helt enkelt så att det är sådan diskrepans mellan tillgång och efterfrågan på våra telefoner att vi inte kan committa till deras julkampanjer, säger Peter Bodor, till Realtid.se.

Vilka modeller gäller det som ni har leveransproblem med?

– Vi har enorm efterfrågan tvärs över hela portföljen, men de mest populära lurarna nu är kameramobilen K750 och Walkman-telefonen W800. Vi levererar mer än någonsin, långt över planer och budgetar, men det räcker ändå inte till, säger Peter Bodor på Sony Ericsson.

På frågan om när leveransproblemen är över och Sony Ericsson kan leverera fullt ut, verkar det råda stor osäkerhet kring.

– Svårt att säga, kan inte ge exakt svar nu, säger Peter Bodor.

Peter Bodor förklarar också att Netcom kommer att fortsätta att sälja de telefoner man har inne.

ANNONS

– Vi är inte borta från deras butikshyllor och de är fortfarande en viktig och stor kund till oss. Dock har de valt att inte pusha våra telefoner i sina julkampanjer på grund av den enorma efterfrågan på våra produkter, vilket har lett till vissa leveranssvårigheter, säger Peter Bodor.

Hur ser det då ut i Sverige? Realtid.se kollar med Phone House-kedjan, med 75 butiker i Sverige.

– Vi kan sälja mer än vi får, det gäller i synnerhet Walkmanmobilen W800. Vi får en bråkdel av det vi skulle behöva av W800, för K750 ser det något bättre ut, säger Daniel Lindholm, marknadschef på Phone House, till Realtid.se.

Hur mycket mer skulle ni kunna sälja av W800?

– Vi skulle kunna sälja femton till tjugo gånger fler Walkmanmobiler än vi får. Det kanske lättar upp, men det är den information jag har just nu, säger Daniel Lindholm.

Han menar att det är vanligt med brist på mobiler i hyllan i samband med lanseringar.

– Men det är mindre vanligt med brist så långt efter lansering, som nu med W800 som lanserades den 12 augusti, säger Daniel Lindholm.

Han tillägger att det inte ser ut som att Phone House kommer att få tillräckligt med W800 till julhandeln.

ANNONS

– Risken är att det bromsar upp marknaden för oss om kunder skjuter upp sitt säljbeslut. För en del kunder kan K750 var ett fullödigt alternativ och vi försöker i första hand att få kunderna att väla en annan mobil från samma leverantör. Men Sony Ericssons leveransproblem öppnar en möjlighet för deras konkurrenter, säger Daniel Lindholm.

Däremot ser det rätt så betryggande ut för lågprismodellen T290 från Sony Ericsson som Phonehouse säljer i stora volymer. Förra julen hade kedjan inte fått tillräckligt av de då aktuella lågprismodellen T230.

Men Daniel Lindholm uppskattar att Sony Ericsson inte behöver tappa marknadsandelar totalt.

– Med en bredare produktportfölj, med fler modeller som säljer bra är Sony Ericsson inte lika känslig i en sån här situation. Det är ett trendbrott, säger Daniel Lindholm på Phone House.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Olle Blomkvist
Olle Blomkvist
ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS