Matthias Müllers fokus blir att förnya Porsches produktsortiment, med en ny billigaste Porsche-modell.
VW:s chefsstrateg blir ny Porsche-vd
Mest läst i kategorin
Det skriver Bloomberg.
Porsches nya mindre cabriolet-version av Boxster-modellen blir enligt nyhetsbyrån den första utmaningen för Müller.
Porsche ägs numera av Volkswagen som också äger Audi.
Och i Audi
var Müller tidigare produktionschef i fyra år till och med 2007 innan han började jobba direkt åt Volkswagen.
Det som nu händer är att det enligt de senaste siffrorna är en vikande försäljning för Porsches billigaste modeller Boxster och Cayman.
Försäljningen av dem föll sammantaget med 12 procent till 7.630 bilar under den senaste niomånadersperioden skriver Bloomberg.
Det innebär att det säljs färre än hälften så många Boxster/Cayman som jeepen Cayenne som är den modell Porsche säljer mest av.
Nu gäller det alltså för Müller att bromsa upp fallet för Boxster/Cayman.
Porsches befintliga Boxster-cabriolet Boxster Spyder (bilden ovan) lanserades redan i februari och har fått prislappen 53.100 euro.
Bilen har en sexcylindrig motor på 3,4 liter, och är gjord för att köras med textiltaket nedfällt.
Volkswagens vd Martin Winterkorn ställer nu sitt hopp till Müller.
– Vi måste nå framsteg med Porsche, sa Winterkorn till journalister på en pressträff i veckan enligt Bloomberg.
– Müller är rätt person att klara av det.
– Han har utmärkta idéer, och en mycket klar bild av hur ett bilmärkes bilmodeller ska ordnas.
Utnämningen av Müller till Porsche-chef är enligt Bloomberg även ett sätt för Winterkorn att understryka att Volkswagen nästa år fullföljer samgåendet med Porsche.
Volkswagen har planer på att bli världens största biltillverkare 2018, och avser låta sina bilmärken inklusive Porsche dela modellplattformar.
Financial Times skrev tidigare i veckan inför förändringarna i ledningen för Porsche och även Volkswagen.
Enligt FT görs förändringarna mot bakgrund av att Volkswagens produktivitet inte är så bra, och för att underlätta samgåendet med Porsche.
Det handlar om en bred förändring av ledningen i VW-koncernen skriver tidningen.
Matthias Müller har enligt FT den senaste tiden varit Winterkorns närmaste man och VW:s chefsstrateg.
Tillsättandet av Müller som Porsche-chef innebär att VW stärker sitt grepp om Porsche skriver tidningen.
Det var i fjol som moderbolaget Porsche sålde hälften av sin bilverksamhet till VW för knappt 4 miljarder euro.
Dessutom gick Porsche då med på ett fullständigt samgående mellan VW och Porsches bilverksamhet under 2011.
Orsaken till att Porsche gick med på det var att undvika en konkurs på grund av att Porsche tagit på sig för stora skulder.
VW-ledningen var under stora delar av 2009 upptagen med kriget med Porsche vars dåvarande vd Wendelin Wiedeking försökte ta över VW.
Nu när det är löst är Winterkorns högsta prioritet att komma till rätta med VW:s brister skriver FT.
Inte bara det att hans mål är att VW ska bli störst i världen.
Han vill även att VW ska ha en väldigt hög lönsamhet för att vara en biltillverkare.
Där är målet en vinstmarginal på 8 procent före skatt, vilket är långt över vad VW klarat av historiskt.
Müller har enligt FT en nyckelroll för att VW ska lyckas nå målen.
På Müllers agenda hamnar prioriterade frågor som att uppnå synergier mellan Porsche och övriga VW-koncernen, samt att utöka Porsches modellprogram.
FT räknar med att det blir en utmaning för Müller att lugna Porsche-medarbetarna som tidigare jobbat oberoende, men nu måste samsas om inflytande med VW:s tio olika bilmärken.
En idé är att en ny Porsche-bilmodell med mittmotor ska användas som plattform för separata bilmodeller hos flera andra av VW:s bilmärken.
Och det finns även tankar om att Porsches fyrdörrars-sportbil Panamera ska ha samma plattform som VW:s egen lyxbil Phaeton och Audi A8.
Sådana åtgärder kan skapa stora synergivinster menar FT.
Müller ska även lansera ett flertal nya Porsche-modeller såsom en ny mindre jeep, och en ny mindre Boxster-modell vilket Bloomberg också var inne på.
Winterkorn har lagt fast som mål att Porsche ska sälja 150.000 bilar per år på medellång sikt, vilket anses kräva flera nya bilmodeller från Porsche.
Porsche sålde drygt 75.000 bilar under räkenskapsåret 2008/2009 (augusti 2008 till juli 2009), och har tidigare räknat med att sälja fler än bilar än så under räkenskapsåret 2009/2010 (augusti 2009 till juli 2010).
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.