Volvochefen Stephen Odell vill inte kännas vid några kinesiska köpare.
Volvochef spår ljusning till hösten

Mest läst i kategorin
– Det viktigaste för mig är att göra Volvo lönsamt, säger han.
Odell tror att våren blir tuff försäljningsmässigt, men att det ljusnar till hösten.
Stephen Odell är klädd i illgrön slips, som han valt för att matcha miljöbilarna som lanseras på Genèves bilsalong på tisdagen, när TT möter honom.
Han har varit fem månader på jobbet. En tid som har inneburit de största personalneddragningarna i Volvo Personvagnars historia och rekordförluster. Ändå säger han sig vara mer glad nu än när han kom innanför dörrarna.
– Nu har jag verkligen insett vilket starkt varumärke Volvo är, säger han.
De snudd på dagliga nyheterna om att han och de andra i Volvoledningen är på säljturné viftar han bort.
– Jag har fullt upp med att driva ett företag, säger han.
Främst är det kinesiska bilbolag som nämns som potentiella Volvoägare. Stephen Odell tiger som muren.
– Alla pratar med alla, säger han bara lite kryptiskt.
Men det som ägaren Ford kallar strategisk översyn av Volvo pågår fortfarande. Den senaste inleddes i december. Försäljning är ett av alternativen. Någon tidsplan vill Stephen Odell inte dela med sig av.
– Men det måste bli så snabbt som möjligt. Det är besvärande med alla rykten. Anställda frågar varje dag vad som händer, säger han.
Odell tror att första och andra kvartalet fortsätter att vara tuffa. Försäljningssiffrorna för januari och februari är dystra. Men till hösten tror han på en ljusning. Ett tecken på det är att efterfrågan på begagnade bilar ökar. Ännu är det för tidigt att prata om en brist, men bara det att återförsäljarna frågar efter mer bilar gläder Stephen Odell.
Regeringen har enligt Volvochefen lovat att ge 100 procent i statliga garantier för lånet på fem miljarder kronor från Europeiska investeringsbanken. Trots att det finns konkurrensregler i EU som ifrågasätter om det är möjligt.
– Det är vad de har sagt till oss. Sedan återstår att se hur lösningen blir. Vi vill inte göra något olagligt, säger han.
Utbytet mellan Torslanda och Gent i Belgien ska öka i framtiden. Det bekräftar Steven Armstrong, Volvos operative chef och andremannen på bolaget. Hittills har Gent klarat sig lindrigare undan personalnedskärningarna eftersom man där bygger de mindre bilarna som inte tappat lika mycket i försäljning som de större.
Fabrikerna ska bli kommunicerande kärl, som de var tidigare. Det blir de nästa år när efterföljaren till S 60 börjar att byggas i Gent på våren. Något senare får Torslanda ett tillskott till produktionslinjen som Steven Armstrong kallar systerbil till S 60. Han vill inte ge den ett namn, men det är inte långsökt att det blir en kombi.
– Flexibiliteten mellan Gent och Torslanda förbättras med de två modellerna, säger Steven Armstrong.






