UPPDATERAD Volvo har beslutat att lägga ett bud på den japanska lastbilstillverkaren Nissan Diesel.
Volvo vill köpa Nissan Diesel
Mest läst i kategorin
– Nissan Diesel kompletterar Volvo, både vad gäller geografisk täckning och teknisk kompetens när det gäller medeltunga lastbilar, säger Mårten Wikforss, presschef på Volvo.
Volvochefen Leif Johansson bedömer att affären inte kommer att vara negativ för de anställda i Sverige.
– Allt annat lika så kommer det här att få en strukturell positiv effekt för sysselsättningen i Sverige, sade han till TT.
Det totala värdet på budet är 7,5 miljarder kronor. Budet stöds av Nissan Diesels styrelse. Volvo betalar 540 yen kontant per aktie.
Volvo AB köpte redan i mars förra året 13 procent i Nissan Diesel, och förstärkte ägandet i september upp till 19 procent. Samtidigt köpte Volvo preferensaktier som i omgångar var tänkt att konverteras fram till 2014 och då ge Volvo en ägarandel på 46,5 procent.
Redan i april nästa år skulle denna konvertering ge Volvo ett ägande i det japanska bolaget på 41,9 procent.
– Vi har under den period som gått sedan vi först köpte aktier i Nissan Diesel, för cirka ett år sedan, sett vilka möjligheter som finns genom samordning, säger Wikforss.
Det nu aktuella budet förändrar processen. Volvos bud på resterande aktier är 7,5 miljarder svenska kronor. Det innebär Volvo betalar totalt 13 miljarder för det japanska bolaget om budet accepteras.
Budet från Volvo innebär, enligt ett pressmeddelande, en premie på 32 procent räknat på snittkursen på Nissa Diesels aktier de senaste tre månaderna.
Målet för de två företagens nära samarbete har varit att genom gemensamma inköp av komponenter och samarbete med produktutveckling kunna pressa de gemensamma kostnaderna med 1,8 miljarder kronor per år på fem års sikt. Det räkneexemplet redovisade parterna i november förra året.
Nu vill de gå längre och slå ihop påsarna helt.
”Under vår gemensamma studie av synergieffekter har ett stort förtroende vuxit fram mellan företagen och jag tror att ett samgående är det bästa alternativet för Nissan Diesels framtid”, säger vd Iwao Nakamura i pressmeddelandet.
Budet innebär också en ökad satsning på medeltunga lastbilar för Volvo.
– Ja, vi vill växa inom medeltunga lastbilar. Det är ju en stor marknad, inte minst i utvecklingsländerna och i Asien är den marknaden väldigt stor, säger Mårten Wikforss.
– Att budet läggs just nu beror också på att nya utsläppskrav väntar i Japan om några år. Volvo vill hinna ta fram koncerngemensamma motorer innan dess och då behöver man fatta beslut om samordning ganska snart, förklarar Mårten Wikforss.
– Genom hundra procent kontroll av Nissan Diesel kan vi få mycket bra synergieffekter både när det gäller tillverkning och försäljning, sade Volvos ställföreträdande koncernchef Jorma Halonen vid en telefonkonferens från Tokyo i morse.
– Investeringar i ny teknik är mycket kostsam. Vårt nära samarbete har visat att vi kan pressa kostnaderna och nu vill vi gå vidare och bli ännu effektivare.
TT
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.