"Själv är jag helt övertygad om att när krisen väl är över så kommer Volvo att ännu tydligare framstå som ett av världens absolut ledande lastbilsföretag", skriver Realtid.se:s börsanalytiker Anders Haskel.
Volvo rimlig kursdubblare

Mest läst i kategorin
Volvo kom med en ny kalldusch på tisdagen när leveranssiffrorna för januari presenterades. Företaget hade bara levererat hälften så många lastbilar som under samma månad i fjol. Men trots de usla siffrorna stod aktien på plus en bit in på eftermiddagen.
Börsens reaktion ska ses i ljuset av att de svaga siffrorna knappast var oväntade. Dessutom har aktien i likhet med många andra konjunkturberoende företag tappat rejält under den senaste veckan och nu bara befinner sig några kronor över tidigare bottennoteringar.
Teckna dig för att få Anders Haskels aktieanalys på e-mail varje vecka genom att klicka på länken här
En titt på Volvo i ett längre perspektiv visar att vi får gå nästan sex år bakåt i tiden för att hitta en längre period när aktien handlades under dagens nivå.
En jämförelse kan också göras med tiden runt millennieskiftet.
Personbilarna var sedan något år i Fords ägo och Volvo hade just förvärvat Renaults lastbilsverksamhet. Då var priset på aktien i stort sett det samma som idag. Ändå har koncernen under de snart tio år som gått blivit mer än 50 procent större.
Under 2008 omsatte Volvo strax över 300 miljarder kronor och redovisade en rörelsevinst på knappt 16 miljarder kronor. I år kommer försäljningen att minska och det vore en stor överraskning om inte Volvo tvingas redovisa ett kraftigt vinstfall eller till och med förlust.
Men nu ska inte aktiekursen baseras på vad företaget levererar det närmsta året. Istället bygger aktievärdering på hur företaget kommer att utvecklas på lite sikt.
Själv är jag helt övertygad om att när krisen väl är över så kommer Volvo att ännu tydligare framstå som ett av världens absolut ledande lastbilsföretag. Under det närmsta året handlar det till stor del om att anpassa kostnaderna till efterfrågan. Men när väl den anpassningsprocessen är över finns det goda möjligheter för Volvo att komma tillbaka till bra vinstnivåer.
Låt mig försiktigt anta att Volvo om fem år kommer att omsätta ungefär lika mycket som i fjol, det vill säga 300 miljarder kronor och nå en vinstmarginal på 6 procent. Bolaget kommer i så fall att tjäna lika mycket som i fjol, det vill säga 18 miljarder kronor. Efter att drygt en fjärdedel av vinsten gått bort i skatt återstår det strax över 13 miljarder till aktieägarna.
Med ett p/e-tal på 12 (vilket Volvo värderats till vid ett flertal tillfällen historiskt) kommer bolaget att vara värt 156 miljarder kronor. Det motsvarar 77 kronor per aktie, alltså drygt dubbla kursen jämfört med idag.
Denna nivå bör vara uppnådd senast om fem år, vilket ger en årlig avkastning på mer än 15 procent, men uppgången kan också komma betydligt snabbare. Utöver kursuppgången kan aktieägarna dessutom räkna med en årlig utdelning på ett par kronor per aktie.
Börsen nära botten?
Pessimismen härskar på nytt men efter den senaste veckans färd neråt ökar sannolikheten för att börsen snart står inför en vändning. Visserligen var Stockholmsbörsen nere på lägre nivåer redan i höstas men på flera av världens ledande börser har index fallit till nya bottennoteringar under de senaste dagarna.
Dramatiken blir inte mindre av att man i många fall måste gå många år tillbaka för att hitta lika låga indexnivåer.
Börspessimismen är en följd av ökad oron kring konjunkturen. Det står allt mer klart att låga räntor och omfattande stimulanspaket inte kommer att räcka för att få fart på världsekonomin.
Negativa nyheter fortsätter att komma in från den finansiella sektorn. Det finns få ljusglimtar i den ekonomiska statistik som presenteras och det är tydligt att vinsterna på många håll kommer att falla kraftigt i år.
Stockholmsbörsen har alltså trots en svag utveckling klarat sig bättre än många andra börser hittills i år, men det är delvis en synvilla på grund av den svenska kronans försvagning. Kronfallet innebär ju att svenska aktier räknat i lokal valuta utvecklats sämre för utländska placerare än för oss svenskar.
Effekten blir särskilt tydlig i amerikanska dollar men även i euro har Stockholmsbörsen gått betydligt sämre i år jämfört med vad börsens index visar.
Den svaga kronan gör att svenska aktier kan komma att klara sig relativt bra även framöver. Bland annat kommer ju inte företagens försäljnings- och resultatsiffror att se lika dåliga ut som de i själva verket är när de räknas om till devalverade svenska kronor. Exportföretagen kommer dessutom att tjäna på den låga kronkursen.
Vad många inte tänker på är att till exempel Ericsson är en av de stora devalveringsvinnarna. En ytterligare devalveringseffekt är att utlänningar kommer att uppleva svenska bolag som mer attraktiva som framtida uppköpsobjekt.
I takt med att förutsättningarna för börsföretagen försämras ökar också antalet nyemissioner. En allt viktigare fråga är om alla nyemissioner kommer att kunna sväljas av marknaden utan kraftiga kursfall. Så tycks åtminstone inte vara fallet inom den finansiella sektorn och i många länder verkar banksystemet stå inför ett omfattande statligt ägande. Situationen i Sverige ser dock inte ut att vara lika akut som på många andra håll.
Kvalitet vinnare efter recessionen
Jag är en vän av långsiktigt aktiesparande. Samtidigt vet jag att psykologin ofta tar överhanden och det är inte alltid lätt att leva som man lär.
En sak som många lärt sig den hårda vägen är att det är otroligt svårt att pricka rätt med tajmingen på aktiemarknaden. Möjligen har vi ett utmärkt köpläge just nu, men det kan också komma en situation om några månader då det blivit ännu mer attraktivt att placera pengar på börsen.
För den som har kapital tillgängligt och som har bestämt sig för att placera pengar på börsen anser jag därför att det klokaste är att göra köpen successivt.
Mitt råd är dessutom att i första hand välja aktier i starka företag som har förutsättningar att gå ännu mer stärkta ur krisen. Vad det handlar om är företag med starka finanser och som tillhör de ledande inom sitt respektive område.
Tidigare nämnda Volvo är ett sådant exempel. Ett annat är Hennes & Mauritz som jag skrev om förra veckan. I båda fallen är det exempel på företag som kommer att kunna utnyttja recessionen till att ta marknadsandelar på bekostnad av de svagare aktörerna.






