Volvo Personvagnar och Saab Automobile är inställda på att klara av EU-kommissionens avgaskrav, men Volvo behöver mer tid på sig.
Volvo och Saab ska tackla avgaskrav
Mest läst i kategorin
Näringsminister Maud Olofsson anser att den svenska bilindustrin har allt att tjäna på hårdare krav.
Konferensen Stora bildagen på Arlanda samlade på torsdagen en rad tunga namn i bilvärlden, däribland GM:s mäktige inköpschef Bo Andersson, Toyotas Europachef Tadashi Arashima, Volvo PV:s chef Fredrik Arp och Saab Automobiles vd Jan-Åke Jonsson. Miljöfrågan stod i centrum, aktualiserad av att EU-kommissionen aviserat lagförslag om skärpta koldioxidutsläpp.
Det har redan hörts mycket knotande från bilindustrin, inte minst från Tyskland, där industrin till stor del är inriktad på större premiumbilar.
Men Toyotas Tadashi Arashima välkomnar EU-kommissionens förslag. Han tycker att det är ett bra steg.
– Det kommer att innebära en stor utmaning för oss. Vi kommer att behöva satsa mer på hybridteknik och bränsleceller. Men vi kommer att sträva efter att nå dit under 2010, sade Arashima.
Volvo och Saab ställer sig inte precis upp och gör vågen åt kommissionens idéer, men de är inte heller avvisande.
– Vi får avvakta och se hur lagstiftningen blir, men våra Biopower-bilar klarar redan den gränsen och den tekniken ska vi utveckla på en bredare front, sade Jan-Åke Jonsson. Biopower står för motorer som kan köras på etanolbränslet E85. Vi har länge satsat på motorer med färre cylindrar och mindre cylindervolym kombinerat med turbo som ger högre effekt. På det sättet så ligger vi bättre till än till exempel tyska tillverkare.
Fredrik Arp har förståelse för de nya utsläppskraven som EU vill lagstifta om.
– Det är tuffa krav, men vi vet att vi successivt måste ta ner koldioxidverkan och bilindustrin måste dra sitt strå till stacken. Vi kommer segment för segment att dra ner koldioxidverkan, bara vi får tillräckligt med tid, sade Arp som också påpekade att Volvo Personvagnar som premiumtillverkare befinner sig i samma sits som tysk bilindustri.
Näringsminister Maud Olofsson är positiv till EU-kommissionens förslag och gladde sig åt att Jan-Åke Jonsson hade antagit utmaningen. Hon ser skärpta miljökrav som en stor möjlighet för svensk bilindustri med sitt kunnande på området.
– Ni får använda det tekniska kunnande ni har för att möta detta. Jag hoppas att Sverige kan ligga i framkant, sade hon med adress till bilindustrin.
Andelen miljöbilar har sjunkit hittills i år jämfört med i fjol, vilket sannolikt beror på att det finns en osäkerhet på marknaden kring den miljöbilspremie på 10 000 kronor som var ett av alliansens vallöften. Men Maud Olofsson hade inget besked i den frågan.
– Naturligtvis hoppas jag att vi snabbt som ögat kan leverera löftet om en miljöbilspremie, men det får vi återkomma till senare i budgetarbetet.
TT
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.