Både Volvo och Saab ökade sin nybilsförsäljning i Västeuropa i december i fjol jämfört med samma månad året innan. Volvo steg med 13,3 och Saab med 20,4 procent.
Volvo och Saab ökade i Västeuropa
Mest läst i kategorin
För helåret 2004 innebär det att Volvo sålde 14,6 procent fler bilar och Saab 9,7 procent fler.
Det visar statistik från branschorganisationen Acea.
Totalt uppgick Volvos försäljning i Västeuropa till 247.457 bilar under 2004 medan Saab sålde 80.361 bilar.
När det gäller enbart december blev siffrorna för Volvos del 19.490, att jämföras med 17.203 samma månad året innan. Saab sålde 6.803 bilar mot 5.648.
Andra bilmärken som ökade i december är bland annat Volkswagen, som sålde 3,4 procent fler bilar, och Ford, som ökade med 1,4 procent. Audis förbättrade försäljningen med 23,8 procent och Peugeot med 6,8 procent.
Kia nära nog fördubblade sin decemberförsäljning jämfört med samma månad 2003 – den steg med 90,5 procent. Hyundai ökade också kraftigt, med 56,7 procent.
Sämre gick det däremot för exempelvis Nissan, vars försäljning sjönk med 25,8 procent i december, och Renault som sålde 7,5 procent färre bilar. Även Fiat minskade, med 5,6 procent.
När det gäller den totala försäljningen 2004 i Sverige blev det en ökning med 1,2 procent. För decembers del steg försäljningen med 21,2 procent jämfört med samma månad året innan.
Sammanlagt i Västeuropa såldes 2,1 procent fler nya bilar 2004. I december var ökningen 7,7 procent jämfört med samma månad året innan.
TT
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.