Nu är det full fart framåt för Volvos tre lastbilsbolag. Till och med oktober levererades 22 procent fler lastbilar jämfört med motsvarande period 2003, mycket tack vare att den nordamerikanska marknaden ökat starkt.
Volvo kör i 110
Mest läst i kategorin
Leveranserna från Volvo Lastvagnar ökade med 25 procent, från Mack Trucks med 30 procent och från Renault Trucks med 17 procent, en sammanlagd ökning från 124 994 till 152 801 lastbilar.
– Vi kör för fullt, säger presschef Claes Claeson på Volvo Lastvagnar som ökat sina leveranser till Nordamerika med 46 procent.
Det är inte bara i USA som marknaden kommit igång på allvar.
– Vi har ökat med 30 procent i Kanada och levererat närmare 3 000 lastbilar där, säger Claeson.
Kraftiga ökningar noteras också i Sydamerika, Östeuropa och Mellanöstern. Efterfrågan är dessutom förhållandevis god i Västeuropa. Där var ökningen nio procent.
I oktober levererade Volvo 19 000 lastbilar till kunder runt om i världen och det är, enligt koncernchefen Leif Johansson, den högsta siffran hittills.
Han konstaterar att de industriella systemet fungerar väl och att koncernen klarar av att möta efterfrågan.
Det enda orosmomentet Claeson ser är om underleverantörerna kan hänga med när hela branschen upplever en bred marknadsuppgång.
Produktionsökningen har lett till nyanställningar, framför allt i USA, men också i Sverige, där ett par hundra personer fått jobb hittills i år och där ytterligare nyanställningar är på gång under första kvartalet nästa år.
Den enskilda marknad som ökat allra mest procentuellt sett är Mellanöstern, där Volvo levererat 70 procent fler bilar, en ökning från 8 805 till 14 929 lastbilar.
Under de senaste tolv månaderna var orderingången för koncernens lastbilsverksamhet 42 procent högre än under motsvarande period förra året. I Europa ökade orderingången med 15 procent, medan den mer än fördubblades i Nordamerika.
TT
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.