Volvo personvagnar hade ett rekordår 2007. Ändå minskade Volvo försäljningen på tre av sina fyra största marknader.
Volvo backar på marknaden
Mest läst i kategorin
Totalsiffran för försäljningen världen runt blev 458.323 bilar, 2.099 bilar fler än förra rekordåret 2004.
En stor del i framgången har försäljningen i Sverige, där ökade Volvo personbilsförsäljningen med 12,2 procent till 62.229 bilar. Det täckte upp större delen av det tapp man hade i USA, där Volvo sålde 196.125 bilar, en minskning med 8,4 procent.
– Orsaken är framför allt dollarkursen, säger Maria Bohlin, presschef vid Volvo personvagnar.
Om amerikanska tillverkare kan pruta på sina priser till kunderna så har Volvo och andra importföretag det svårare till följd av dollarns vikande värde.
Å andra sidan, ser man bara till december 2007, så ökade Volvo försäljningen i USA med 9,5 procent, oavsett dollarkursen.
Även för Tyskland, Volvos tredje största marknad, tappade företaget försäljning i under 2007. 32.329 bilar såldes, en minskning med 9,3 procent. Där var dessutom december 2007 extra dyster – Volvo personvagnars försäljning dalade med 38,4 procent.
För Storbritannien, Volvos fjärde största marknad var tappet 2007 1,7 procent.
På plussidan för förra året finns bland annat Ryssland med 95,1 procents ökning till 21.077 sålda bilar medan Volvo ökade 15-25 procent i europeiska länder som Italien, Holland, Belgien och Frankrike.
Kina, snart en av Volvos tio viktigaste marknader, redovisade 12..60 nya Volvobilar 2007, en ökning med 73,2 procent jämfört med 2006.
Noteras kan också att Volvos internationella storsäljare varken är C30, S40 eller V50 utan toppmodellen XC90. Visserligen sjönk försäljningen med 7 procent till 79.140, men det var ändå drygt 15.000 fler sålda än tvåan på listan S40.
39, 5 procent av alla XC90 hamnar i USA som modellen ursprungligen var inriktad mot, men av det följer också att sex av tio XC90 säljs till andra kunder än de amerikanska.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.