Realtid

Vodka lockar Alexander Vik

Realtid.se
Uppdaterad: 14 juni 2007Publicerad: 14 juni 2007

Förra året försökte svensk-norsk-amerikanen Alexander Vik att ta över mediejätten Vivendi utan att lyckas. Nu har han tagit till flaskan – och hårdlanserar sin norska vodka i USA.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Den kontroversielle finansmannen Alexander Vik, bosatt i USA och Monaco – kanske mest känd för att ha gjort sig en förmögenhet på att skinna naiva investerare under internetbubblans slutfas (minns Mirror Image/Xcelera!) – har bestämt sig för att nylansera Christiania Vodka från den nordnorska sprittillverkaren med samma namn.

Han har anlitat reklambyrån Night Agency för en webbaserad kampanj som börjar i New York, New Jersey och Connecticut.

Det är ett smart drag eftersom just vodka är en av de populäraste dryckerna i barerna just nu. Den unga, penningstarka målgrupp som Vik hoppas vinna över betalar gladeligen extra för ett märkesnamn med snobbvärde. Att smakskillnaderna är minimala och att innevodkan nummer ett – Grey Goose – var den som folk tyckte minst om i en ”blind test” spelar ingen roll.

Några planer på att konkurrera med Absolut i Sverige finns inte.

– Christiania Vodka har inte offererat Systembolaget, och deras vodka finns inte i vårt beställningssortiment.Vodka har vi så det räcker, säger Björn Rydberg, presschef på Systembolaget.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS