Den brittiska mobiloperatörsjätten Vodafone vill utmana mobiltelefontillverkarna på allvar. Tillsammans med den kinesiska utmanaren ZTE ska bolagen tillverka en mobiltelefon inom lågprissegmentet.
Vodafone utmanar mobiltillverkarna
Mest läst i kategorin
Om Vodafone tillsammans med ZTE lyckas bra påverkar detta främst Nokias och Motorolas marginaler eftersom de är störst inom segmentet.
Men Greger Johansson, analytiker på Redeye tror att det blir svårt för bolagen.
– Nokia och Motorola har redan i dag tillverkning i Indien och Kina. Vodafone är stora och har därför möjlighet att få ned priserna, men det blir svårt att kunna konkurrera med ett ännu billigare pris och att göra någon vinst på sikt, säger han till Realtid.se.
Carolina Milanesi, analytiker på Gartner håller med.
– Jag förstår hur Vodafone tänker men det kommer bli en svår utmaning för dem att konkurrera med Nokia och Motorola. Vodafone tror att företagets mäket är tillräckligt stort och att det främst handlar om att få ned priset för att locka köpare men det är mer än så. Nokia och Motorola är starka varumärken och mer värdefulla på marknaden, säger hon till Realtid.se.
Det som kan locka operatörer till att anlita kinesiska utmanare som ZTE är att de vill mer anpassa sina mobiltelefoner till vad de enskilda operatörerna verkligen vill ha.
– Det är intressant att en operatör vågar sig in på en redan etablerad marknad. Men vi har börjat se trenden att operatörerna blir mer selektiva i sitt utbud och att de vill matcha mer till den användargrupp som de vill rikta in sig till. Ofta fokuserar de därför på olika områden. Stora aktörer som Nokia och Motorola vill kanske inte anpassa sig till vad olika operatörer vill ha, säger Katja Ruud, analytiker på Gartner.
Emerging markets eller tillväxtmarknaderna är de områden där efterfrågan på mobiltelefoner ökar allra mest. Samtidigt har efterfrågan inom västvärlden stagnerat.
På grund av detta har nu även Sony Ericsson som tidigare bara inriktat sig på det högre prissegmentet börjat lansera billigare telefoner för att vara med och konkurrera där marknaden växer allra mest.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.