Realtid

Vitaminläsk mot barnfetma

administrator
administrator
Uppdaterad: 07 mars 2007Publicerad: 07 mars 2007

Dryckesjättarna Coca-Cola och Pepsi bättrar på fläckad hälsoimage med vitaminläsk.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Den kommande månaden introducerar båda bolagen kolsyrade drycker med vitaminer och mineraler.

Coca-Cola slår till med Diet Coke Plus och Pepsi Co lanserar Tava. Bolagens traditionella läskedrycker har fått dåligt rykte då barn blir alltmer feta, skriver The New York Times.

I USA omsatte läskedrycksindustrin förra året runt 68 miljarder dollar. Men konsumenterna går mer över till vatten på flaska, nyttiga juicer och hälsosamt grönt te. År 2005 gick läskedrycksmängden ner för första gången i landets historia. Försäljningen föll också ned för så kallade dietdrycker.

På Coca Cola är frustrationen stor över att bolaget har blivit orättvist attackerat i hälsodebatten.

– Diet- och lightdrycker är faktiskt hälsosamma, hävdade vd E.Neville Isdell på en konferens nyligen.

Den nya vitaminläsken Diet Coke Plus är tänkt att bredda det hälsosamma dryckessortimentet.

Förutom Tava introducerar Pepsi också Diet Pepsi Max, med koffein och ginseng.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
Spela klippet

Svenskar rustar för ökat sparande inför ISK-reformen

När den sänkta skatten på investeringssparkonton (ISK) träder i kraft vid årsskiftet planerar många svenskar att öka sitt sparande. Fyra av tio svenskar planerar att öka sitt sparande – och särskilt stort intresse finns bland unga under 29 år. Hela sex av tio i den gruppen uppger att de vill spara mer, enligt en ny […]