Dryckesjättarna Coca-Cola och Pepsi bättrar på fläckad hälsoimage med vitaminläsk.
Vitaminläsk mot barnfetma
Mest läst i kategorin
Den kommande månaden introducerar båda bolagen kolsyrade drycker med vitaminer och mineraler.
Coca-Cola slår till med Diet Coke Plus och Pepsi Co lanserar Tava. Bolagens traditionella läskedrycker har fått dåligt rykte då barn blir alltmer feta, skriver The New York Times.
I USA omsatte läskedrycksindustrin förra året runt 68 miljarder dollar. Men konsumenterna går mer över till vatten på flaska, nyttiga juicer och hälsosamt grönt te. År 2005 gick läskedrycksmängden ner för första gången i landets historia. Försäljningen föll också ned för så kallade dietdrycker.
På Coca Cola är frustrationen stor över att bolaget har blivit orättvist attackerat i hälsodebatten.
– Diet- och lightdrycker är faktiskt hälsosamma, hävdade vd E.Neville Isdell på en konferens nyligen.
Den nya vitaminläsken Diet Coke Plus är tänkt att bredda det hälsosamma dryckessortimentet.
Förutom Tava introducerar Pepsi också Diet Pepsi Max, med koffein och ginseng.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.