Introducerar kostnadsbesparingsprogram på 400 MNOK.
Vinstras för Storebrand
Mest läst i kategorin
Den norska försäkringskoncernen Storebrand redovisar ett vinstfall för det andra kvartalet 2012.
Resultatet efter skatt landade på 249 miljoner norska kronor vilket kan jämföras med vinsten på 445 miljoner norska kronor samma kvartal förra året.
I kvartalsrapporten uppger man att resultatet påverkades av osäkerheterna i Europa även om hemmamarknaden Norge har klarat sig relativt bra.
Räntan på tioåriga norska och svenska statsobligationer är extremt låg, vilket är utmanande för en försäkringskoncern, i och med att man måste kunna leverera en räntegaranti, uppger man i rapporten.
Även det svenska pensionsbolaget SPP fick se vinsten falla till 43 miljoner norska kronor från förra årets kvartalsvinst som låg på 260 miljoner norska kronor.
För att nå det ambitiösa målet om ett resultat före vinstdelning och kreditförluster på 2,5 miljarder norska kronor före slutet av 2013 introducerar man nu ett besparingsprogram.
Uppsägningar kan komma att bli aktuellt för att nå målet att reducera kostnader med 400 miljoner norska kronor innan 2014.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.