Kreativitet ger utdelning när transaktionsmarknaden är trögare.
Vill se mer aktivitet
Mest läst i kategorin
Helena Stjernholm, partner på IK Investment Partners och vd för det svenska rådgivningsbolaget, ser en återkomst för de kreativa lösningarna vid sidan av de strukturerade försäljningsprocesserna. Förklaringen är de tuffare tiderna som påverkar transaktionsklimatet.
– Man måste vara lite mer kreativ för att hitta en affär och för att kunna genomföra den. Man måste tänka ut en struktur och göra sitt undersökande arbete mer grundligt själv. Det tycker jag är väldigt sunt, säger Helena Stjernholm i en intervju med Realtids Industrirapport.
Den största bromsklossen för affärer det senaste året har varit skillnader i värderingsförväntningar mellan säljare och köpare.
Förutom en större kreativitet ställs också ökade krav på köparens förmåga att välja ut och bedöma bolag och verksamheter, tycker Helena Stjernholm.
– Att genomföra ett köp av ett bolag är ganska lätt eftersom du kan köpa in alla tjänster som du kan behöva. Det svåra är att hitta rätt bolag och förstå vad du kan göra med det. Vad har det för potential? Hur kommer bolaget se ut om fem år? Och det är där man måste lägga det största krutet.
Läs hela intervjun i Industrirapport M&A 2013, beställ ditt eget exemplar här.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.