Konsumentombudsmannen (KO) stämmer digital-tv-bolaget Viasat
Viasat till marknadsdomstolen
Mest läst i kategorin
KO tycker inte att det är rimligt att abonnemang förlängs med ett år om kunden missar att säga upp avtalet i tid. Senast 30 dagar innan abonnemanget går ut måste kunden kontakta Viasat om han eller hon vill säga upp sitt avtal. Annars förlängs abonnemanget med ett år i taget, vilket kan bli mycket pengar.
– Det är ganska många konsumenter som blir irriterade och hör av sig till oss när de får en förlängning med ett år, säger Annika Hernodh, jurist på Konsumentverket.
Inte heller KO tycker att villkoren är rimliga och stämmer därför bolaget inför Marknadsdomstolen. Men Viasat är inte ensamt om att använda de kritiserade uppsägningsvillkoren, tvärtom har flera företag liknande villkor.
– I elbranschen är det till exempel ganska vanligt förekommande att det blir en förlängning med en viss tid, liksom för försäkringar, säger Annika Hernodh.
Just nu finns inga planer på fler stämningar, utan KO räknar med att en eventuellt fällande dom kommer att få betydelse även för andra företag. Så sent som i förra veckan stämde KO digital-tv-bolaget Canal Digital för oskäliga abonnemangsvillkor. Då reagerade KO mot att bolaget krävde skriftliga uppsägningar av abonnemang.
Källa: TT <http://www.tt.se>
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.