Nordea talar ut om bankstrulet.
"Vi kommer att lösa detta"
Mest läst i kategorin
Tidigare i dag stod det klart att problemen på Nordeas nätbank ännu inte var över. Många kunder kommer inte alls in när det är dags att betala räkningar.
Nordea har haft problem med sin nätbank varje månadsslut den senaste tiden på grund av överbelastning. I helgen var det svårt att logga in och många av bankens 1,6 miljoner kunder kom inte in alls.
Kommer ni att betala för eventuella dröjsmålsräntor eller avgifter till kunderna?
– Kunderna får vända sig till kundcenter och kontor så får vi hjälpa till att lösa de problem som uppstått, säger Ragnar Roos, pressansvarig för Nordea Sverige.
Men om man är utomlands?
– Då får man ringa oss, vända sig till vår kundtjänst.
Vad är problemet?
– Det har varit trögheter och flaskhalsar i systemet till och från och vi arbetar hårt med att lösa det. Men nu fungerar allt utom så kallad förenklad inloggning för privatkunder, där man kan se över sitt konto och föra över pengar mellan sina konton.
– Men företagsbanken fungerar normalt nu.
Kommer det att kosta er någonting?
– Jag har inte någon uppskattning av det i dagsläget.
Hur motverkar ni att detta inte händer igen?
– Vi arbetar intensivt med att lösa detta. Bland annat installerar vi ny serverkapacitet.
När denna nya datakapacitet är på plats och kommer kunderna till godo är dock för tidigt att säga, enligt Ragnar Roos.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.